Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Hjetland: - Lærerne har problemer

Norsk Lærerlags Helga Hjetland innrømmer at lærerne har problemer med å ta seg av de svake.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hver femte norske elev er analfabet

- Det som skjer i klassen er avgjørende for læringen. Skolen kan ikke slå seg til ro med at så mange svake blir neglisjert, mener Hjetland.

- Nå må vi sette i verk tiltak i klasserommet, sier lederen i Norsk Lærerforbund, Anders Folkestad. Folkestad innrømmer at lese- og skrivetrening er et forsømt felt i lærerutdanningen.

De to lærerforbundene vil ha bedre etterutdanning for lærerne. Metoden lærerne bruker for å lære elevene å lese er ikke bra nok, dette må vi se på, sier Folkestad. Integreringen av de svakeste elevene i normalskolen har ikke fungert slik den burde. De svake er ofte til stede i klasserommet på de sterkes premisser.

- Lærerne kan ikke klandres for at de ikke klarer å ta vare på 30 elever som har så ulike behov.

Hjetland etterlyser bedre metodeopplæring for lærerne, samtidig som hun ønsker mer ressurser til skolen, slik at de svakeste får mer oppmerksomhet og bedre hjelp.

Hele Norges coronakart