Hjulbiter faller av flytoget

Det faller biter av hjulene på flytogene. Derfor skal Jernbanetilsynet i løpet av uka avgjøre om NSB Gardermobanen skal pålegges å redusere hastigheten fra 210 til 160 km/t.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det har vært huller i dokumentasjonen når det gjelder hjul og aksler på flytogene. Det ene er nettopp problematikken rundt dette området på akslene der det er oppdaget sprekker på signaturtogene. Det andre er at det er oppdaget utfall på hjulene. Sintef vil vurdere om dette er en risikofaktor som påkrever senket hastighet, men vi vil også se dette i forhold til det som har skjedd med Signatur-togene, sier Sverre Quale i Statens Jernbanetilsyn.

På samtlige signaturtogsett faller det millimeterstore biter av ytterst på hjulflaten.

- Under kontroll

- Det ser ut som om dette er under kontroll. Det er grundig kontrollert, og det er ikke antydning til sprekkdannelser innover i hjulet, sier Quale.

NSB har parkert alle Signatur-togene etter at det ble funnet sprekker i akslingene, men flytogene kjører fortsatt med de samme akslingene. Flytogdirektør Berit Kjøll sier det er 100 prosent sikkert å fortsette og kjøre flytog.

- Helt trygt

- Vi ville aldri kjørt som normalt dersom vi ikke var helt sikre på at det er helt trygt. Men vi følger meget nøye med på hva som skjer med Signatur-togene, og skulle det komme den minste antydning til at flytogene har de samme problemene, vil vi parkere dem umiddelbart, sier hun.

Da den første sprekken på Signatur-toget ble oppdaget, parkerte Gardermobanen alle flytog, og foretok grundige undersøkelser av akslingene.

Ingen feil ble funnet, selv om togene har gått to til tre ganger så langt som Signatur.

- For det første er flytogene lettere, og skinnene på Gardermobanen bedre. Derfor blir kreftene som sliter på akslingene mindre enn på Signatur. For det andre viser beregninger at sprekker skulle dukket opp for lenge siden, dersom det hadde vært feil i akslingene. For det tredje viser beregninger hvor fort sprekkene vokser, slik at vi uansett vil oppdage dem under regelmessige inspeksjoner, sier teknisk direktør Geir Hellum ved NSB Gardermobanen.