H&M i Sverige trekker undertøyskampanje

Stockholm (NTB-TT-AP): Hennes & Mauritz i Sverige har besluttet å trekke tilbake årets undertøyskampanje og bytte ut modellen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er den magre Georgina Grenville som skal erstattes av den betydelig rundere Sophie Dahl. Men beslutningen har ingenting å gjøre med prinsesse Victorias spiseforstyrrelser, sa kleskjedens informasjonssjef lørdag.

Undertøyskampanjen var allerede sendt ut til butikkene da kontraordren ble gitt, ifølge de svenske lørdagsavisene.

I alle de andre 11 land der Hennes & Mauritz har butikker, inkludert Norge, blir det fortsatt den 22-årige sørafrikaneren Grenville som skal pryde juleplakatene.

Likevel benekter H&M hardnakket at Victorias sykdom ligger bak beslutningen.

- Vi mener ganske enkelt at det passer det svenske markedet bedre med en annen modell, sier informasjonssjef Kristina Stenvinkel.

Blonde Sophie Dahl (20) er barnebarn til den norsk-ættede britiske forfatteren Roald Dahl

Aksjekurver

Avisen Dagens Industri mener forøvrig at H&M-modellenes kurver også styrer kurvene på børsen, etter å ha undersøkt saken gjennom tre år.

Det viser seg at H&M-aksjene hoppet opp da plakatene med Natascha Henstridge og Bridget Hall kom opp i 1994 og 1996.

Men dette gjelder bare om det er kvinner på bildene. De lettkledte mennene på plakatene i 1994 og 1995 førte til at aksjekursen sank som en stein.

Det var ikke vanskelig å påvise forskjellene, fordi herreplakatene kom opp en uke før plakatene med de kvinnelige modellene.

I år blir det ingen utendørsplakater med menn. Madonnas kjæreste, Tony Ward, skal bare pryde reklameplakatene inne i butikkene.

Sophie Dahl
YPPIG:Årets svenske Hennes & Mauritz-modell, yppige Sophie Dahl. Hun erstatter Georgina Grenville som H&M mente var for tynn for det svenske markedet.