H&M SOLGTE klar for 29 milliarder på nett i fjor. Foto: NTB Scanpix
H&M SOLGTE klar for 29 milliarder på nett i fjor. Foto: NTB ScanpixVis mer

H&M selger for 29 mrd. på nett

Etter å ha blitt kritisert for å ha en dårlig strategi for netthandel, letter motekonsernet på sløret. Netthandelen utgjorde 12,5 prosent av omsetningen i fjor.

(Finansavisen:) Det svenske motekonsernet Hennes & Mauritz har tidligere ikke villet gå ut med hvor mye av omsetningen som genereres på nett, men lettet på sløret like før kapitalmarkedsdagen ble innledet i Stockholm i går.

Netthandelen sto for 12,5 prosent av den totale omsetningen, som tilsvarer 29 milliarder svenske kroner. Selskapet opplyser videre at netthandelen utgjør 22 prosent av driftsresultatet.

Store digitale investeringer

Lavere salg i fysiske butikker og for dårlig nettsatsing er blitt fremmet som noen av årsakene til det svakere fjorårsresultatet, som har ført til at milliarder i børsverdi har forduftet på Stockholmsbørsen.

H&M opplyser at 45 prosent av konsernets totale investeringer gikk til digitale investeringer.

Selskapet forventer at netthandelen vil vokse rundt 25 prosent inneværende år, og videre 20 prosent hvert år frem til 2022. Da anslår H&M at netthandelen vil generere inntekter på 75 milliarder svenske kroner.

Kutter prisene

Selskapet vil også senke prisene på klærne, sammenlignet med prisen kundene betalte i 2017.

Samtidig påpekes det at detaljhandelsmarkedet fortsatt er utfordrende, og at utviklingen i sammenlignbare butikker forventes å være negativ i 2018. De fysiske butikkene forventes imidlertid å ha en sammenlignbare positiv salgsvekst fra 2019.

Salget i nyåpnede butikker anslås å gi et tilskudd på om lag 4 prosent til H&M-gruppens inntekter i år, og investeringen pr. nye butikk er i gjennomsnitt nedbetalt innen 17 måneder.

Flere økonominyheter:

Milliardsmell for Norwegian
- Det mest grisete jeg har sett på børsen på mange år