PRESSEMELDINGEN Utsnitt fra pressemeldingen til AshleyMadison, der Bård Hoksrud (Frp) og de andre kjendisene som Prins Charles og Bill Clinton, brukes i en kampanje for det tvilsomme nettdatingnettstedet.
PRESSEMELDINGEN Utsnitt fra pressemeldingen til AshleyMadison, der Bård Hoksrud (Frp) og de andre kjendisene som Prins Charles og Bill Clinton, brukes i en kampanje for det tvilsomme nettdatingnettstedet.Vis mer

Hoksrud oppgitt over usmakelig PR-stunt

Nettstedet ashleymadison.com stjeler bilder og bruker kjendiser rått i kampen for å få bred oppmerksomhet om datingnettstedet, som oppfordrer til utroskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Til uka henger selskapet opp plakat sentralt i Oslo, der Frp-politikeren Bård Hoksrud avbildes sammen med Prins Charles og tidligere USA-president Bill Clinton. De skal liksom være sannhetsvitner for selskapets tilbud om et sidesprang eller to.
 
Hoksrud misliker oppmerksomheten, som igjen trekker fram hans besøk på et massasjeinstitutt i Riga i 2011.

- Jeg er lei meg for den belastningen dette PR-framstøtet kan påføre min kone og mine barn. Utover det er saken gitt til advokat Geir Lippestad, sier Bård Hoksrud til Dagbladet.

Lippestad mener det Hoksrud, Clinton og Prins Charles blir utsatt for, er ulovlig markedsføring

- Det er trist at et useriøst datingnettsted misbruker kjente personer på en ulovlig måte. Det er brudd på markedsføringsloven. Det er også ulovlig å hjelpe noen med slikt arbeid, som det å henge opp plakater, sier Lippestad.

Kreativ lisens Det amerikanske nettstedet sier dette:

- Har dere fått rettigheter til bruk av bildet av Hoksrud?

- Vi bruker det som kalles «Creative Commons License», svarer Timo Uusi-Kerttula, utviklingssjef for Europa.

Lisensen tillater bruk av åndsverk på spesielle vilkår som i mange tilfeller kan gi rett til bruk av bilder.

Plakaten er lik de som er benyttet over store deler av verden, med bilder av kjente personer som har erkjent sidesprang, eller som det kun hefter slike rykter ved.

Aldri saksøkt - Hvor ofte har dere blitt saksøkt for slikt?

TRODDE ALDRI: Bård Hoksrud trodde aldri at dette muntre bildet skulle bli brukt på plakat til nettstedet ashleymadison.com, som promoterer utroskap. Foto: Odd Andreas Østtveit.
TRODDE ALDRI: Bård Hoksrud trodde aldri at dette muntre bildet skulle bli brukt på plakat til nettstedet ashleymadison.com, som promoterer utroskap. Foto: Odd Andreas Østtveit. Vis mer

- Aldri, svarer han kort.

Uusi-Kerttula legger til at dette ikke er et stunt for å skape gratisreklame.

- Vi får liten hjelp av media. Men bruker flere titalls millioner dollar hvert år i reklame, forklarer han.

Selskapet sørger uansett for å få omtale gjennom å gjøre livet surt for mennesker som mot sin vilje misbrukes i kampanjene.

- Vi gjør ikke noe ulovlig, hevder Uusi-Kerttula.

Aldri sagt ja Fotograf Odd Andreas Østtveit tok bildet sommeren 2009. Han reagerer sterkt på bruken.

- Bildet er lagt ut til bruk i informasjonsbruk. Men jeg ville aldri ha sagt ja til dette. Jeg er konservativ og finner slikt usmakelig, sier han.

Han opplever at selskapets henvisning til en offentlig lisens er å trekke strikken vel langt.

Selskapet mynewsdesk.com som sendte ut meldingen fra nettdatingselskapet, vil vurdere om den skal fjernes etter å ha lest den

LOVLIG: Timo Uusi-Kerttula, utviklingssjef for Europa, står fast på at det de gjør er lovlig, og at de som er på bildene bare har seg sjøl å takke. Foto. ashleymadison.com
LOVLIG: Timo Uusi-Kerttula, utviklingssjef for Europa, står fast på at det de gjør er lovlig, og at de som er på bildene bare har seg sjøl å takke. Foto. ashleymadison.com Vis mer

- Dette må vi se på, Jeg skal unansett ta det opp internt her, og se om det bryter med våre retningslinjer, sier Norden-ansvarlig Carl Jacobsson.

Kongen av utroskap Mannen bak selskapet, som nå er nummer to etter Facebook i vekst på nettet, heter Noel Biderman. Han er en jurist og tidligere sportsadvokat fra Toronto, Kanada.

Han startet Avid Life Media i 2007. Det kjøpte datingselskapet Ashley Madison. Under hans ledelse har selskapet vokst over 300 prosent.

Målgruppen er voksne, gifte mennesker, som ønsker seg et sidesprang.

I dag kallens Noel Biderman for «Kongen av utroskap».

HENGES UT: Prins Charles, Bård Hoksrud og Bill Clinton henges ut i reklamekampåanjen for ashleymadison.com.
HENGES UT: Prins Charles, Bård Hoksrud og Bill Clinton henges ut i reklamekampåanjen for ashleymadison.com. Vis mer