HØL i hodet?

Sosial- og helsedirektoratet mener det er ulovlig alkoholreklame å vise kunden hvilken type øl som finnes i tappekranene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bakgrunnen er at Aass bryggerier tidligere i sommer sendte et brev til Sosial- og helsedirektoratet der de spurte om hvordan de skal forholde seg til reklameforbudet for alkohol.

Seint i august kom svaret: Det er ulovlig å vise på tappekrana hva slags øltype som tappes ned i glasset. Det vil si: Skjenkestedet har lov til å vise deg om du får en Ringnes eller en Tuborg, men ikke lov å vise om du får en pilsner, bayer, bokkøl, fatøl eller juleøl.

Jeanne Donstad i Aas bryggerier er oppgitt.

-  De må jo vite hva som kommer ut av krana!

-  Ikke lov

-  Det vi sier er at de ikke har lov til å ha produktnavn. Men det er fortsatt lov til å ha navnet på bryggeriet på tappekrana, sier avdelingsdirektør Jens Guslund i Sosial- og helsedirektoratet.

-  Men det er ikke lov til å vise forskjellen på juleøl og vanlig pils?

-  Nei, vi forholder oss til forskriften, og slik vi tolker den er den helt klar på dette. Hvis dette er et problem for de ansatte, kan man ha en merking mot innsida av baren, sier Guslund.

IKKE LOV: Assisterende daglig leder ved Beer Palace på Aker Brygge skjenker en «lovlig» øl. Men på tappekrana foran, presenterer bryggeriet Borg både pilsner og «Oktoberøl». Ulovlig, mener Sosial- og helsedirektoratet. Foto: Robert S. Eik
IKKE LOV: Assisterende daglig leder ved Beer Palace på Aker Brygge skjenker en «lovlig» øl. Men på tappekrana foran, presenterer bryggeriet Borg både pilsner og «Oktoberøl». Ulovlig, mener Sosial- og helsedirektoratet. Foto: Robert S. Eik Vis mer

Hvordan vil dere håndheve dette?

-  Å håndheve det er kommunens ansvar.

Guslund synes ikke det er særlig relevant at barer og restauranter gjerne har hyllemeter med sprit stående med både merkenavn og produktinformasjon godt synlig.

-  Vurderingen av om dette er reklame for sprit vil være et skjønnsspørsmål, som igjen må vurderes lokalt, sier han.

Bransjen, derimot, rister på hodet over lovtolkningen hos direktoratet.

-  Vi har forholdt oss til strenge reklamelover i mange år, men dette er nesten tragikomisk. Å vise om noe er juleøl eller bayer er forbrukerinformasjon, og må være lov. Og det er jo merkelig at brennevinet kan stå med logoen ut, mens øl ikke kan bruke produktnavnet en gang, sier Allan Auke i Bryggeriforeningen.

-  Ikke reklame

Reiselivsbedriftenes Landsforening, som representerer utestedene, er heller ikke fornøyde med direktoratet.

-  Jeg stiller meg undrende til denne tolkningen av reklameforbudet. Dette må sees på som forbrukerinformasjon, ikke reklame, sier Hilde Charlotte Solheim i Reiselivsbedriftenes Landsforening

-  En ting er at dette er tungvint for næringen, men praksisen er håpløs også fra et forbrukerperspektiv. For serveringssteder bør det være et fortrinn å satse på variert utvalg som appellerer til smak og fremmer ølkultur, sier Solheim.