«Hold dere i ro, så vil alt bli OK»

Kaprerne på flight 11 på forsøkte å berolige passasjerene før de krasjet inn i World Trade Center.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En stemme som tilhørte en av 11. septemberkaprerne, ba passasjerene om bord på flyet som krasjet i World Trade Center, om å ta det med ro slik at alt skulle ordne seg. Det viser rapporten som denne uken ble fremlagt av granskningskommisjonen etter terrorrangrepene. Lydopptakene ble for første gang avspilt offentlig under kommisjonens første høring, skriver CNN.

«Hvis dere forsøker dere på noe, vil dere sette dere selv og flyet i fare. Bare hold dere i ro,» sa stemmen.

Dette var den første overføringen fra flyet som ble plukket opp av flygeledere i Boston, der flyet tok av. Stemmen som kom over høytalerne fra cockpiten, skal ifølge granskningskommisjonen ha tilhørt egyptiske Mohamed Atta.

Ti minutter senere kom nok en beskjed: «Vær så snille, ikke rør dere. Vi er på vei tilbake til flyplassen. Ikke forsøk dere på noen dumme knep.»

Det er uvisst om kaprerne selv var klar over at beskjedene de ga passasjerene ble fanget opp i Boston.

Var uforberedt

Lydopptakene ble avspilt da granskningkommisjonen la fram rapporten sin. Der stod det blant annet at militæret og Federal Aviation Administration (FAA), ikke var forberedte på å stanse kapringen av flyene 11. september.

Den første meldingen om det som var i ferd med å skje nådde FAA en halvtime etter kapringen startet. Northeast Air Defense Sector (NORAD) i New York mottok signaler bare ni minutter før Flight 11, det første flyet, krasjet inn i World Trade Centers (WTC) nordre tårn.

- De ni minuttene var det meste militæret hadde å forholde seg til når det gjaldt de fire kapringene, står det i rapporten.

To fly av typen F-15 ble sendt fra Massachusetts, men kom ikke i lufta før sju minutter etter at WTC var truffet.

- Dette tar virkelig av

Flygelederen som hørte beskjedene som ble gitt om bord i Flight 11, fulgte også Flight 175 som traff sør-tårnet. Likevel gikk det ti minutter før flygeledere i Virginia fikk vite om denne kapringen.

- Dette tar virkelig av. Militæret må involveres, sa lederen for flytrafikken i New York. Men NORAD fikk ingen melding før Flight 175 traff skyskraperen.

Kapringen av det tredje flyet, Flight 77, unngikk å bli oppdaget før det traff Pentagon. Da hadde det ifølge granskningskommisjonen gått 36 minutter.

Ga feil opplysninger

Militære tjenestemenn har tidligere forklart at de hadde 47 minutter på seg til å avskjære Flight 93, det fjerde flyet, og 14 minutter til avskjære Flight 77 før det traff Pentagon. Ifølge rapporten er disse opplysningene feil.

- NORAD visste ikke om letingen etter Flight 77. I stedet hørte de igjen om et fly som ikke eksisterte lenger. Ingen i FAA spurte noensinne om militær assistanse, står det i rapporten.

Flight 93 tok av fra Newark to minutter etter at det første flyet traff World Trad Center. En flygeleder i Cleveland hørte over radioen at noen slåss i cockpiten, og forsøkte å få kontakt med piloten.

- Dette er kapteinen. Alle blir sittende. Det er en bombe om bord og vi drar tilbake til flyplassen for å få oppfylt våre krav, sa Ziad Jarrah som hadde tatt over flyet.

I stedet endret flyet kurs mot Washington. Meldinger om kapringen hadde nådd FAA, men byrået ba aldri om militær assistanse.

<B>GA TROLIG BESKJEDENE: </B> Mohamed Atta var en av kaprerne på flight 11 på vei til New York.