- Hold vår nasjonale iskrem høyt. Den er også et symbol på landet

I 1995 kalte Diplom-Is seg for «den nasjonale iskremen». Nå vil Tine selge hele selskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): På starten av 90-tallet raste iskremkrigen mellom norske Diplom-Is og svenske GB. Etter å ha kjørt svært nasjonalistiske reklamer, hvor blant annet «Bjørnstjerne Bjørnson» sa:

«Mitt navn er Bjørnstjerne Bjørnson. Jeg har vendt tilbake fordi vår frihet på ny er truet. Svenskene vil igjen vårt land seg underlegge. Ikke med kuler og krutt. Nei, nu er det is vi bombaderes med. GB-is laget av billig maragrin og ikke av fløte - som vår deilig norske. De vil ha gode nordmenn til å spise iskremerstatning (...) Hold vår nasjonale iskrem høyt. Den er også et symbol på landet».

Selger arvesølvet Men nå ser det ut til at vår «nasjonale iskrem» på nytt er truet. I en pressemelding fra Tine skriver de at de nå «vurderer salg av Diplom-Is».

«Diplom-Is er i god utvikling. Prognoser gjort ved halvårspassering tyder på at selskapet vil møte resultatmålene sine ved utgangen av 2011, til tross for noe svikt i omsetning grunnet dårlig sommervær. Iskrem og meieri er imidlertid to atskilte verdikjeder med få synergier, og TINE vurderer derfor salg av iskremaktiviteten», sier konserndirektør for kommunikasjon Elisabeth Morthen i Tine. Hun er også styreleder i Diplom-Is AS.

GAMMEL IS:  I 1931 fikk Oslo sin første isbil. Den kontinuerlige iskremfryseren ble tatt i bruk i 1934, dermed var en ny epoke i norsk iskremindustri begynt. Foto: SCAPIX
Foto: Aktuell / SCANPIX
GAMMEL IS: I 1931 fikk Oslo sin første isbil. Den kontinuerlige iskremfryseren ble tatt i bruk i 1934, dermed var en ny epoke i norsk iskremindustri begynt. Foto: SCAPIX Foto: Aktuell / SCANPIX Vis mer

Diplom-Is produserer og markedsfører iskrem, saftis, fruktis, sorbet og frosne desserter under varemerkene Diplom-Is, Mövenpick, Mars Ice Creams og Nestlé. Blant de viktigste merkevarene er Royal, Dream, Sans, Krone-is, Pin-Up, Lollipop, Sandwich, Pia, Gullpinne, Gigant og Klin Kokos.

Sjokkert fagforening Leder for fagforeningen til de iskremansatte, Jan-Egil Pedersen, er sjokkert over at norske melkebønder vil selge arvesølvet.

- Nå kan Diplom-Is bli alt fra svensk til sveitistisk. Vi ber om at styre og administrasjon tenker seg om en gang til, sier Pedersen, som er leder for Norsk Nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN). Han frykter at nye eiere ikke vil tenke like langsiktig når det kommer til selskapet.

- Med den oppslutningen iseen har har hatt fra det norske folk er det uforstålig at de gjør dette, sier Pedersen.

Siden 1930 Diplom-Is har ifølge Wikipedia sine røtter i alle de meieridrevne iskrem-fabrikkene i Norge. Selve navnet Diplom-Is kommer fra Oslo, og det hele startet i 1930 ved at Melkeforsyningen overtok et mindre meieri i Thorvald Meyers gate 76 i Oslo.

ESKIMONIKA: I 1936 ble maskotten «Eskimonika» født etter en ekskursjon til Danmark. Hun skulle symbolisere ild mot is- kulde mot varme. Foto: SCANPIX
ESKIMONIKA: I 1936 ble maskotten «Eskimonika» født etter en ekskursjon til Danmark. Hun skulle symbolisere ild mot is- kulde mot varme. Foto: SCANPIX Vis mer

Tuft meieri hadde en liten avdeling for iskremframstilling, og i august 1930 vedtok styret i Melkeforsyningen å fortsette og utbedre driften. Dette skjedde fra nyttår, og varemerket ble Diplom-Is.

«Diplom-Is gir uttrykk for noe virkelig fint, og det er jo ikke umulig at man på en meieriutstilling kan bli tildelt et diplom», skrev A. Hardt i sin anbefaling av navnet.

 I 1931 fikk Oslo sin første isbil. Den kontinuerlige iskremfryseren ble tatt i bruk i 1934, dermed var en ny epoke i norsk iskremindustri begynt. I 1936 ble maskotten «Eskimonika» født etter en ekskursjon til Danmark. Hun skulle symbolisere ild mot is- kulde mot varme. Under 2.verdenskrig ble det kun produsert saftis på grunn av manglende råvarer.