«Holdt på å få sjokk» av MDGs bompenge-nei

Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG), gir tommelen ned til Solbergs bompengepakke. Det går ikke ubemerket hen.

LAMSLÅTT: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier han er «tett på lamslått» etter MDGs Lan Marie Berg nei til bompengepakken i Oslo. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
LAMSLÅTT: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier han er «tett på lamslått» etter MDGs Lan Marie Berg nei til bompengepakken i Oslo. Foto: Nina Hansen / DAGBLADETVis mer

Etter uker med uforsonlig konflikt internt i regjeringen, la statsminister Erna Solberg seint fredag kveld fram en bompengeskisse som regjeringspartiene endelig har stilt seg bak.

Men i et intervju med Dagbladet forteller Miljø- og samferdselsbyråden i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) at MDG ikke vil ta imot tilbudet om større statlig finansiering av bypakkene mot en reduksjon i bompengene.

Det skaper reaksjoner. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier til Dagbladet han «holdt på å få sjokk» da han så utspillet fra Lan Marie Berg.

- Det er sjelden jeg blir målløs, men nå er jeg tett på lamslått. Det Lan Marie Berg gjør er å si nei til 5-6 milliarder kroner som skal gå til å redusere bompenger og bygge ut kollektivtilbudet. Samtidig som de hyler om manglende kollektivstøtte, avslår de milliarder som skal gå til dette over bordet.

- Det er ikke til å fatte og begripe at det går an å føre en så hinsides politikk, legger han til.

- Fullt mulig

- MDG mener skissen deres ikke klarer å forene å kutte i bompengene uten at trafikken inn til byene øker?

- Det er feil. Bompengekuttene vil være fullt mulig å realisere og likevel nå nullvekstmålet. Regjeringen og Oslo har vært helt enige om å stoppe veksten i biltrafikken inn til Oslo. Men det hun tar til orde for er ikke å stoppe veksten, men å ta vekk alle bilene, sier Dale.

Samferdselsministeren mener det er fullt mulig å stoppe all veksten samtidig «som en kutter noen kroner i bom». Han sier videre at dette handler om MDGs «ideologiske kamp for å kvitte seg med bilene.»

- For MDG og byrådet er det viktigste å holde bompengene så høyt som mulig. Lan skal i det minste ha for at hun er ærlig på at de vil øke bompengene, hevder han.

Skeptisk til bompakken

MDG styrer Oslo med Ap og SV. Også Ap er skeptiske til bompakken fra regjeringen:

- Det er umulig å takke ja til et tilbud som vi ikke vet hva innebærer. Det viktigste for oss er å få bygget ut kollektivtilbudet og få ned klimagassutslippene, skriver byrådsleder Raymond Johansen i en SMS til Dagbladet.

Johansen mener det så langt ser ut som om regjeringen har laget en pakke hvor disse to målene ikke lar seg forene.

- De er mest opptatt av å kutte i bomprisen. Det vil gi mer trafikk, mer luftforurensing og mer klimagassutslipp, skriver byrådslederen.

Dale poengterer at byrådsleder Raymond Johansen (Ap) tidligere har sagt at bompengene ikke skal videre opp.

- Nå har hans byråd bekreftet i Dagbladet at de skal videre opp. Det viser at Raymond Johansen har kapitulert for MDG. Tilbudet til Oslos befolkning vil stå ved lag. Det eneste som kan hindre det, er om Raymond og Lan vinner valget i Oslo igjen.

På sin side hevder Johansen at øking av bompenger er en uaktuell problemstilling.

- Vi har en tverrpolitisk avtale med en historisk satsing på kollektivtrafikken. Den ligger fast, og det er ikke aktuelt for Arbeiderpartiet å øke bompengenivået nå.

ENIGHET: Frp-leder Siv Jensen ba statsminister Erna Solberg skjære gjennom i bompengekrisen. Video: Geir Jone Karlsen Vis mer

«Gavepakke»

- Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle se Lan Marie Berg sette hensynet til MDGs valgkamp i Oslo foran hensynet til miljøet. Det gjør hun dessverre nå, sier Eirik Lae Solberg, Høyres byrådskandidat i Oslo, til Dagbladet.

Han mener pakken som regjeringen har presentert vil gjøre det lettere å nå klimamålene i Oslo. Byen vil få tre milliarder kroner mer til å bygge ut kollektivtrafikk med denne pakken, sier han. Det vil også gi mulighet til å redusere pris på månedskortet.

- Den bompengereduksjonen som Lan er bekymret for, de pengene kan brukes til å finansiere tretimersregelen som Høyre og KrF har foreslått i Oslo. Den innebærer at man betaler en gang i bomringen etter klokka 17. Det vil påvirke trafikken minimalt og vil bety mye for foreldre som skal følge til barna til fritidsaktiviteter.

Solberg kaller avtalen for en gavepakke til Oslo.

- Den har nå MDG dessverre sagt nei til. Da må Raymond Johansen som byrådsleder avklare om Ap også sier nei til tidenes kollektivsatsing i Oslo. Han må også avklare om Ap er med på å øke bompengene slik MDG nå forlanger, slår han fast.

FEIL SIDE: - Arbeiderpartiet og MDG i Oslo er i ferd med å havne på feil side i klima- og kollektivdebatten, mener Eirik Lae Solberg (H). Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet
FEIL SIDE: - Arbeiderpartiet og MDG i Oslo er i ferd med å havne på feil side i klima- og kollektivdebatten, mener Eirik Lae Solberg (H). Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet Vis mer

- Kan ikke forstå

Venstres Sveinung Rotevatn, som er statssekretær i Klima- og miljødepartementet, kaller MDGs avslag «absurd».

- Nå stiller regjeringen tilgjengelig milliarder av kroner for å få tidenes kollektivløft i Oslo, så skal MDG takke nei. Det ville være aktiv selvskading av Oslo som miljøby, sier Rotevatn.

Han påpeker at MDG må gjerne være mot bompengekutt, og sier videre at dette brenner heller ikke Venstre for. Likevel mener Rotevatn at denne dealen er god for Oslo.

STORTINGET: Trine Skei Grande likte ikke måten Erna Solberg stilte ultimatum. Video: Reporter: Martin Rønning. Video: Mats Rønning. Vis mer

- Det vil bli investert milliarder i bedre trikk, bane og buss. Jeg kan ikke forstå at det er i Oslos interesse å takke nei.

- Vil det regjeringen tilbyr dekke behovet for finansiering av kollektivprosjekter som ny sentrumstunnel og Fornebubane?

- Jeg er for så vidt enig i at Oslo har enda større behov enn det som stilles til rådighet her. Men alle steg fram burde være gode, sier Rotevatn.

GRUNNSTEIN: Det ligger som en grunnstein i hele pakken at trafikken inn til byene ikke skal øke med en eneste bil, sier Sveinung Rotevatn (V). Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
GRUNNSTEIN: Det ligger som en grunnstein i hele pakken at trafikken inn til byene ikke skal øke med en eneste bil, sier Sveinung Rotevatn (V). Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Grunnstein i pakken

Rotevatn mener byrådsleder Raymond Johansen burde ta en ny titt på avtalen.

- For det første er det bare å lese tallene. Det er mer til kollektiv i pakken enn til bomreduksjoner. For det andre ligger det som en grunnstein i hele pakken at trafikken inn til byene ikke skal øke med en eneste bil. Hvis Oslo legger opp til å øke trafikken, vil de ikke få penger. Det er hele poenget.

Rotevatn sier det rødgrønne byrådet burde skiftes ut, men om de skal fortsette oppfordrer han dem til å ta en ekstra titt på avtalen.

- Det er mange som tenker at dersom du kutter i bompenger vil trafikken automatisk øke, men det er slett ikke en naturlov.