Hollywood, France

Filmmiljøets politiske ankerfeste er ikke lenger i Paris, Texas, men i ...

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«BUSH IS AN ASSHOLE. USA sitter på resten av verden.» Ordene falt fra Lars von Triers skarpe tunge foran verdenspressen i Cannes. Ingen ved filmfestivalen laget noe stort nummer av at den danske dogmeregissøren uttalte seg i antiamerikanske vendinger. Han har jo tross alt ferdigstilt «Manderlay», film nummer to etter «Dogville» i den varslede USA-trilogien. Det var forventet at von Trier i Cannes ville målbære en mer eller mindre elegant holdning til aktuell amerikansk politikk.

MER OVERRASKENDE var det at flere amerikanske filmmakere benyttet den europeiske arenaen til å ytre sin Bush-kritikk i og om filmer som tilsynelatende handler om alt annet enn politikk. Filmtittelen «Paris, Texas» har fått fornyet betydning, men i revers. «Hollywood, France» kan framstå som det nye mottoet for amerikanere som distanserer seg fra USAs politiske solospill. At Woody Allen henla sin verdenspremiere på «Match Point» til Cannes, selv om fil men ikke deltok i noe offisielt konkurranseprogram, bli r tolket som et signal om hans ø kende ub ehag ved USAs rolle i verden nå.

GEORGE LUCAS er ingen Michael Moore i sin politiske retorikk. Men i «Star Wars: Episode III» legger han en George Bush-parafrase i munnen på Anakin Skywalker som forvandles til den onde Darth Vader: «Den som ikke er med meg, er min fiende.» Konservative nettsteder i USA (www.pabaah.com) har oppdaget sparket og oppfordrer til boikott av filmen. Men George Lucas er ikke den som løper fra sine galaktiske filmvisjoner, i hvert fall ikke i Cannes: «Kanskje denne filmen kan fungere som en vekker?» spurte han etter å ha trukket parallellene fra «Star Wars» til Vietnam og videre til Irak og situasjonen i dagens USA. «Det handler om indre trusler, skjerpet kontroll og demokratiske organer som ikke fungerer ... det som skjer når et demokrati tillater seg å bli et diktatur.»

I SKREKKFILMENE finnes det også klare politiske budskap for tida, skal vi dømme etter George A. Romeros siste ytring. Mannen som laget den legendariske zombiefilmen «Night of the Living Dead» i 1968, var i Cannes for å vise fram 14 minutter fra sin kommende «Land of the Dead». Romeros sympati ligger hos zombiene. I utgangspunktet er de som ubevisste Bush-velgere; de ser ikke den store sammenhengen og lar seg lede av krefter de ikke har herredømme over. Men zombiene har et stort revolusjonært potensial, ifølge Romero: «Hvis de døde virkelig hadde kommet tilbake, ville ikke Bush-administrasjonen ha sittet lenge.»

DEN TYSKFØDTE Amerika-elskeren Wim Wenders, som nå har oppjustert westernsjangeren med «Don\'t Come Knocking», snakket om farsrollen i Cannes: «Flere av vår tids politiske ledere er menn man helst ikke ville hatt som far, selv om faren til en av dem alt har vært president.» Kan det sies klarere?