Holst filmer Seigmen

Mandag gir Seigmen ut singelen «Universal». Også denne gang har Norges mestselgende rockeband engasjert Marius Holst som regissør for å lage musikkvideo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg har hatt det mer komfortabelt, sier vokalist Alex Møklebust, som er heist opp i en kran og svever over et slitent pensjonistpublikum.

Musikkvideoen spilles inn i et gammelt kinolokale i Oslo, og med flust av filmarbeidere til stede er det åpenbart lenge siden Seigmen var på kjellerbandstadiet. Alex er iført svarte lakk-klær, lange hansker og sterk sminke.

Mindre polert

- Vi er blitt mindre polerte, mer som i gamle dager, sier låtskriver og bassist Kim Ljung bak et tykt lag av sminke.

Det er to år siden Seigmen ga ut sitt tredje album, «Metropolis», som solgte i underkant av 50000 og ble hedret med Spellemannpris. I vinter gjorde de et mislykket forsøk på å lansere seg i England med EP-en «Opera for the Crying Machinery».

Med i lanseringspakka fulgte musikkvideo til låta «Give», i regi av Marius Holst, som inneholdt makabre bilder av dyrekadaver. Denne gangen satser Holst på et slitent, men mindre grotesk uttrykk. På kinolerretet i bakgrunnen vises deler av «Tarzan», Lyn Gordon-filmer og musikalen «Oklahoma».

- Tarzan har stor affeksjonsverdi, sier Marius Holst, som også har regissert videoen til låta «Metropolis».

Radiobølger

Selv om singelen «Universal» er lett tilgjengelig, er resten av plata «Radiowaves» mer dyster enn bandet har vært på lenge, ifølge Kim, med radiobølger som støyunderlag.

- Nå har vi funnet tilbake til røttene våre, mener gitarist Marius Roth, iført gummiskjørt og hullete strømpebukse med blodflekker fra gårsdagens fotballkamp.