- Homofile kommer ikke igjennom sikkerhetskontrollen

En animasjonsvideo beskriver Jehovas vitner hva barn kan gjøre for å omvende homofile.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I videoen «Én mann og én kvinne» som ligger på Jehovas vitners norske nettside, forsøker den kristne bevegelsen på en lettfattelig måte å forklare for barn at homofili er synd, at det gjør at man ikke kommer til himmelen, og at også barn kan ta en tørn med å omvende homofile.

Videoen er produsert for Jehovas vitner av Watchtower Bible and Tract Society of New York, Inc., og er tilgjengelig på flere språk. Den har allerede skapt reaksjoner i USA.  

Animasjonsvideoen viser ei ung jente som kommer hjem til mora si og forteller at en av de andre barna på skolen har tegnet seg selv sammen med to mammaer.

- Kaja tegnet to mammaer. Hun sa at de er gift med hverandre. Læreren sier at det som betyr noe er at man er glade i hverandre og har det bra, forteller datteren.

- Hmmm, svarer mammaen i videoen.

Og fortsetter:

- Vel, mange har sine meninger om hva som er rett og galt. Men det som betyr noe er hva Jehova mener.

(Bakgrunnsmusikken kommer inn, med strykere og fløyter)

ETTER BOKA: - Det som betyr noe er hva Jehova mener, forklarer mora sin datter når hun forteller om at en klassekamerat har tegnet to mammaer som sin familie.
ETTER BOKA: - Det som betyr noe er hva Jehova mener, forklarer mora sin datter når hun forteller om at en klassekamerat har tegnet to mammaer som sin familie. Vis mer

- Han vil at vi skal ha det bra og han vet hva som er aller best for oss. Det er derfor han lagde ekteskapet slik som han gjorde.

- Mener du én mann én dame?, spør datteren.

- Ja!

Flyplass-metafor Deretter hagler bibelreferansene før moren bruker en flyplassmetafor for å forklare at homofili er synd.

- Det er litt som når man skal fly. Hva skjer når noen vil ha med noe på flyet som ikke er lov?

- De får ikke bli med.

- Riktig!

- Vi kan ikke gjøre ting Jehova ikke liker, sier moren, og forklarer via bibelsitater hva man at det er ting man ikke må gjøre for å komme til paradiset.

- Folk kan forandre seg - Men jeg vil at alle skal komme inn i paradiset!, sier datteren.

- Det vil Jehova og. Men vet du hva: Folk kan forandre seg. Det er derfor vi forkynner. Så, hva kan du si til Kaja?

SIKKERHETSKONTROLLEN: Videoen levner ingen tvil: Enkelte ting, som homofili, slipper ikke igjennom sikkerhetskontrollen.
SIKKERHETSKONTROLLEN: Videoen levner ingen tvil: Enkelte ting, som homofili, slipper ikke igjennom sikkerhetskontrollen. Vis mer

- Jeg kan fortelle henne om paradiset og om dyrene og oppstandelsen, svarer datteren entusiastisk, før hun setter seg ned for å lese bibelen sammen med mora.

Mottar statsstøtte Jehovas Vinter er et kristant trossamfunn som avviser treenighetslæren, læren om en udødelig sjel og læren om et brennende helvete. Trossamfunnet oppsto blant bibelstudenter i Pittburgh, Pennsylvania på 1870-tallet, og ledes i dag av et styrende råd som holder til i Brooklyn, New York.

Det er rundt 8,2 millioner Jehovas vitner verden over. De feirer ikke jul, påske, fødselsdager eller andre høytider som de betrakter som hedenske. De står også i opposisjon til moderne medisin, blant annet ved at de nekter sine medlemmer å får blodoverføringer.

I Norge var det pr 1. januar 2015 registrert 11 598 medlemmer, fordelt på 164 menigheter. Jehovas vitner mottar offentlig tilskudd på lik linje med andre registrerte trossamfunn i Norge.

Dagbladet har forsøkt å få kommentarer fra Jehovas vitners hovedkontor i Ytre Enebakk, men har så langt ikke lykkes.

TUNG BAGASJE: Skal man til paradis, må man legge homofilien fra seg. Også barn kan bidra til omvendelsen, er moralen i videoen.
TUNG BAGASJE: Skal man til paradis, må man legge homofilien fra seg. Også barn kan bidra til omvendelsen, er moralen i videoen. Vis mer