VIL STRAMME INN:  Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og minister Solveig Horne (Frp) ønsker å stramme inn reglene for samtykke til telefonssalg. Hvis høringsforslaget hennes står seg vil det trolig bli dårligere tider for arrangører av falske konkurranser på nett. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
VIL STRAMME INN: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og minister Solveig Horne (Frp) ønsker å stramme inn reglene for samtykke til telefonssalg. Hvis høringsforslaget hennes står seg vil det trolig bli dårligere tider for arrangører av falske konkurranser på nett. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Horne vil hindre selgerne i å ringe deg etter lureri på nett

Men markedsføringsbransjen mener at forslaget hennes kun vil hindre kundeservice og strupe lovlydige firmaer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I juli omtalte Dagbladet hvordan personopplysninger og samtykker til oppsøkende markedsføring jaktes på nett.

En av metodene er konkurranser som gir inntrykk av å være arrangert av kjente norske firmaer, deriblant Dagbladet.

I realiteten er det ofte internasjonale firmaer som står bak. Disse tjener store penger på å føre norske nettbrukere bak lyset og på å selge ringelister videre til telemarketingfirmaer.

- Påtrengende telefonssalg
Dette er en av årsakene til at nordmenn mottar uønsket telefonssalg og markedsføring på epost - på tross av at de har reservert seg.

Nå ønsker barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet ledet av minister Solveig Horne å gjøre det ulovlig for norske firmaer å ringe folk ved hjelp av disse konkurransene og andre utydelige samtykker.

- Mange forbrukere opplever telefonsalg som påtrengende og uønsket. Vi foreslår å begrense telefonsalg overfor forbrukere som har reservert seg, sier Ronny Røste (FrP), politisk rådgiver i barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, om departementets forslag som ble lagt til høring i sommer.

Vil styrke reservasjonen Der er det foreslått at forbrukerne som har reservert seg mot telefonsalg i framtida bare kan samtykke til telefonsalg fra enkeltaktører.

Dette vil gjøre aktiviteten der firmaene bak nettkonkurransene deler ut lange lister til forskjellige kunder ulovlig, uansett om de går åpent ut med eget navn i konkurransene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I tillegg foreslår vi at det som hovedregel ikke lenger skal være mulig å kontakte eksisterende kunder per telefon for å selge nye produkter med mindre kunden har samtykket til dette, sier Røste og understreker at regjeringen vil gå nøye gjennom alle høringsinnspillene før det eventuelt fremmes et lovforslag.

- Kommer til å hindre kundeservice Den 9. oktober er fristen for høringen til regjeringsforslaget. Blant de som skal si sin mening i den er Norsk Direktemarkedsføringsforening (NORDMA).

Organisasjonen, som blant annet har Dagbladet-eier Aller Media blant sine medlemmer, mener at forslaget til departementet kan få fatale følger både for bransjen og forbrukerne.

- Mye av den kundeservicen som drives i dag går over telefon, og det er normalt at kunden kommer med spørsmål som igjen leder til salg. Denne formen for salg vil være umulig uten skriftlig anmodning hvis regjeringens forslag står seg, sier daglig leder Per Christian Opsahl.

- De fleste holder seg til reglene Forslaget til regjeringen er blant annet basert på 2000 klager fra forbrukere på uønsket telefonsalg. Opsahl mener at disse i seg selv ikke er et godt argument for høringsutkastet.

- De 2000 klagene sier lite om det er noe hold i klagene, og de sier heller ikke noe om hvem som står bak de uønskede oppringningene. Det er også et lite tall i forhold til antallet gjennomførte samtaler. Vi har et inntrykk av at de aller fleste aktørene i vår bransje driver seriøst. De har ikke noe å tjene på å ringe en kunde om og om igjen uten at kunden selv er interessert, fortsetter Opsahl.

Han legger vekt på at foreningen hans tar stor avstand fra useriøse aktører som fører forbrukerne bak lyset, og har full forståelse for at regjeringen ønsker å ramme disse.

- Rammer de seriøse Likevel tror han at departementet ikke kommer til å treffe riktig målskive.

Dette blant annet fordi arrangørene bak de misledende konkurransene, ifølge Opsahl, allerede opererer på grensen av reglene og er svært gode på å unngå forbud.

- Det kommer derimot til å bety mye for de aktørene som faktisk forholder seg til reglene. Vi mener at i stedet for at et samtykke fra reserverte kunder må gis direkte til enkeltaktører, kan en heller kreve at aktørene som står bak en konkurranse må navngis tydelig. Eventuelt burde forbrukeren gjøres oppmerksom på at deltakelsen overstyrer en reservasjon i Reservasjonsregisteret, sier Per Christian Opsahl til Dagbladet.

Mot regjeringens grense på en aktør Opsahl mener at regjeringen ikke trenger å innføre en grense på en aktør dersom forbrukerne får god nok informasjon om hvem de kan motta markedsføring fra etter en konkurranse.

- Vi mener også at regjeringen kan vurdere å begrense hvor lenge etter en konkurranse har vært gjennomført at firmaene bak kan benytte en anmodning.Det største problemet er at forbrukerne ikke forstår hvem som står bak kontakten i ettertid fordi man ofte får oppgitt et telefonnummer som er knyttet til telefonsalg. Dersom det i stedet blir opplyst at det er arrangøren av konkurransen som står for oppringningen, vil det gjøre det mye mer forståelig for forbrukeren og det vil få ned irritasjonsnivået, sier Opsahl.

Med tanke på høringen legger han til at NORDMA, som en medlemsorganisasjon, kommer til å å forankre sine innspill blant medlemmene i organisasjonen.

- Derfor vil ikke alle våre forslag til departementet være klare før vi sender vårt høringssvar til departementet, avslutter Per Christian Opsah

- Klager mye på salg Forbrukerombud Gry Nergård har en annen oppfatning av tilstanden med tanke på uønsket telefonssalg.

- Det er sikkert riktig at klagene er få i forhold til antall telefonssalg. Men til det er det å si at det ikke er noe tvil om at svært mange forbrukere klager skriftlig til oss på grunn av telefonsalg generelt, også telefonsalg som er generert av leads-konkurranser på internett, sammenlignet med hva de ellers klager på, skriver Nergård til Dagbladet.

- Nordmas forslag ikke bra for forbrukerne Forbrukerombudet mener at Nordmas forslag ikke vil gjøre det lettere å forfølge de aktørene som opererer på grensen av loven i dag.

- Når det gjelder innspill fra NORDMA om retningslinjer for leads ved telefonsalg, så er de forslag vi har blitt presentert for av NORDMA slik at dersom disse er ment som innstramminger i regelverket vil det etter vår vurdering ikke endre dagens rettstilstand - altså ikke gjøre situasjonen noe bedre for forbrukerne, skriver Nergård foran høringen.

Forbrukerombudet mener at forbrukerens reservasjon i Brønnøysundsregisreret må komme i første rekke, og ikke hvordan firmaer skal kunne omgå denne.

- Vi mener at forbrukernes anmodning om å oppheve denne må være helt utrykkelig. Derfor bør reglene må strammes inn.

 BLIR MISBRUKT:  Blant annet Coop er blitt brukt av nettsvindlere i jakten på personopplysninger og samtykke til markedsføring. Her gir en konkurranse inntrykk av å være fra Coop, noe den i realiteten ikke er. Foto: Skjermdump/Forbrukerombudet
BLIR MISBRUKT: Blant annet Coop er blitt brukt av nettsvindlere i jakten på personopplysninger og samtykke til markedsføring. Her gir en konkurranse inntrykk av å være fra Coop, noe den i realiteten ikke er. Foto: Skjermdump/Forbrukerombudet Vis mer