MARKEDSFØRING: Sønnene Donald Trump jr (t.v.) og Eric Trump, presidentkandidat Donald J. Trump og kona Melania, og døtrene Tiffany og Ivanka Trump åpnet onsdag det nye Trump-hotellet i Washington D.C.. Foto: Xinhua/Sipa USA
MARKEDSFØRING: Sønnene Donald Trump jr (t.v.) og Eric Trump, presidentkandidat Donald J. Trump og kona Melania, og døtrene Tiffany og Ivanka Trump åpnet onsdag det nye Trump-hotellet i Washington D.C.. Foto: Xinhua/Sipa USAVis mer

Presidentvalg i USA:

Hotellgjester, golfere og kleskunder rømmer fra Trump

Merkevaren til presidentkandidaten kan være i trøbbel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): Republikanernes presidentkandidat Donald Trump sørget for nok en merkelig valgkampdag da han onsdag brukte tid på å reklamere for sitt nye hotell i Washington D.C..

Samtidig ser hans kontroversielle valgkamp ut til å kunne ødelegge merkevaren hans og få kundene til å flykte fra forretningsimperiet.

Siden store deler av virksomheten er privat, og han heller ikke vil offentliggjøre sine skatteopplysninger, er det imidlertid svært vanskelig å få innsyn i hvordan det virkelig står til med foretningsmannen Trump.

Fem-seks ord

- Med unntak av eiendommen som ligger på 1600 Pennsylvania Avenue (Det hvite hus journ.anm.), er dette den mest attraktive eiendommen i Washington D.C., sa Trump under snorklippingen hvor også barna og kona Melania var til stede.

STOLER IKKE PÅ FOLKET: I 2000 tapte Al Gore presidentvalget på tross av at han fikk over en halv million stemmer flere enn George W. Bush. Dagbladet forklarer hvordan. Video: Guro Lindahl Flåten / Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

- La meg si dette med fem ord: «Under budget and ahead of schedule», sa Trump og brukte seks ord om det nye hotellet.

Det hele skjer mens han sliter tungt på meningsmålingene mot Demokratenes presidentkandidat, Hillary Clinton. Og mens Trump sliter med å få fram et politisk budskap i en hav av kontroverser og anklager om seksuell trakassering.

Selv om han kalte hotellåpningen et forretningsarrangement, hadde han med seg sine fremste politiske rådgivere.

- Frekt spørsmål

Da Trump ble spurt om kritikken mot ham for å bruke tid på å promovere sine egne forretninger midt i valgkampinnspurten, ble han sint.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SØKSMÅL: Dersom han vinner valget, vil Donald Trump saksøke kvinnene som har anklaget ham for seksuell trakassering. Lørdag holdt han sin Gettysburg-tale. Video: CNN Vis mer

- For å være ærlig synes jeg det er et frekt spørsmål. Det er veldig fornærmende at du stiller det spørsmålet. Hillary Clinton gjør ett stopp, og så går hun hjem og sover. Men det er meg du stiller det spørsmålet, sier Trump til CNN.

Samtidig melder flere amerikanske medier at Trumps virksomheter sliter som en følge av hans kontroversielle valgkamp.

Gjestene uteblir, og prisene er allerede kuttet dramatisk på hans nye prestisjehotell. Golfere strømmer fra golfbanene hans og leter etter nye steder å spille, ifølge NBC News.

For at luksushotellet til Trump i Washington skal gå uten tap, må de ta 750 dollar natten for hvert av sine 263 rom i 1000 netter, ifølge New York Magazine. Men hittil har de måttet kutte prisene til om lag det halve.

- Jeg har tilgang på gode data og hører at egenkapitalen til merkevaren hans faller. Valgkampen gjør virkelig langvarig skade på forretningene hans, sier Trump-biografen Michael D´Antonio til CNN.

Onsdag ble også Trumps stjerne på Hollywood Walk of Fame ramponert.

Styrer unna

I en meningsmåling publisert av Fortune Magazine sier 40 prosent av amerikanerne at det nå er mindre sannsynlig at de vil kjøpe Trump-produkter. Det er dårlig nytt for en mann som har brukt tiår på å bygge opp en merkevare for blant annet eiendom, kasinoer, biff, slips og vodka.

Målingen som er utført av Morning Consult viser at fire av ti velgere sier Trumps valgkamp har gjort det mindre sannsynlig at de velger hans produkter. Bare 17 prosent mener valgkampen har gjort det mer sannsynlig.

46 prosent sier de ikke vil bo på et Trump-hotell. Nesten 60 prosent av kvinnene sier også at de ikke vil kjøpe klær fra merket til Trumps datter Ivanka.

- Image veldig viktig

Aksjoner er også allerede i gang for å boikotte Ivanka Trump Collection - merket som selger både klær, smykker, sko, vesker og parfyme. Det samme gjelder de svære varemagasinene Macy´s, Nordstrom, Amazon, Lord & Taylor, Marshalls og Zappos, som selger dem, melder The Guardian.

- All den negative medieoppmerksomheten og de negative reaksjonene fra folk må skade merkevaren hans. Folk ønsker ikke å unnskylde at de bor på et Trump-hotell eller kjøper en Trump-vare. Og når du er i luksusbransjen, er image veldig viktig, sier markedsføringsekspert ved Dartmouth College, Kevin Keller, til Los Angeles Times.