IKT-SURR:  Stortinget har tidligere vedtatt at man nå utvikle nytt IKT-system for å oppnå de målene som er forutsatt i Nav-reformen. I dag har arbeids- og velferdsdirektoratet over 300 forskjellige IKT-systemerer. Foto: DAGBLADET
IKT-SURR: Stortinget har tidligere vedtatt at man nå utvikle nytt IKT-system for å oppnå de målene som er forutsatt i Nav-reformen. I dag har arbeids- og velferdsdirektoratet over 300 forskjellige IKT-systemerer. Foto: DAGBLADETVis mer

«Høy risiko for feil i pensjons- og ytelsesbetalinger»

IKT-kollaps for Nav etter «urealistiske planer».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Stortinget har tidligere vedtatt at man må utvikle nytt IKT-system for å oppnå de målene som er forutsatt i Nav-reformen. I dag har arbeids- og velferdsdirektoratet over 300 forskjellige IKT-systemerer.

Arbeidet med å modernisere ikt-systemer i arbeids- og velferdsetaten kunne ikke gjennomføres i henhold til plan, og prosjektet ble stoppet.

«Uten en moderneringsering av ikt-systemer vil nåværende løsninger være til hinder for at etaten kan løse sine primæroppgaver effektivt i lang tid framover», skriver Riksrevisjonen i sin nye rapport. De skriver videre at det er «en høy risiko for feil i beregninger og utbetaling av pensjoner og ytelser». 

- Stor risiko Videre skriver de at dagens systemer gjør det svært krevende å gjennomføre regelendringer og reformer. Riksrevisjonen mener nå at det er stor risiko for at moderniseringen av IKT-systemet ikke blir gjennomført «med forventede resultater».

På tross av at det i planfasen ble gjennomført omfattende utredninger, ble arbeidet stoppet kort tid etter oppstart. Noen av hovedårsakene var mangelfull kompetanse og urealistiske planer, skriver Riksrevisjonen.

Fra 2012 til 2013 har man brukt 739, 9 millioner kroner på prosjektet.

«Midler har gått tapt som følge av avviklingen av prosjektorganiseringen og endret realiseringstrategi», skriver Riksrevisjonen. Arbeidet var planlagt gjennomført i tre separate prosjekter fordelt på seks år, med en total kostnadsramme på 3,3 milliarder kroner.

«Konsekvensene for moderningseringsarbeidets totale kostnade er foreløpig ikke kjent», skriver Riksrevisjonen.