NY MILJØAVGIFT: Det er de tunge kjøretøyene som må betale en av lavutslippssoneavgift om den blir innført i Bergen og andre norske byer. Kjøretøt over 7,5 tonn får en lavere avgift enn de over 12 tonn. Foto: MARIT HOMMEDAL/SCANPIX
NY MILJØAVGIFT: Det er de tunge kjøretøyene som må betale en av lavutslippssoneavgift om den blir innført i Bergen og andre norske byer. Kjøretøt over 7,5 tonn får en lavere avgift enn de over 12 tonn. Foto: MARIT HOMMEDAL/SCANPIXVis mer

Høy utgift for lavt utslipp

En ny miljøavgift i trafikken koster flesk å samle inn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det har vært mye snakk om å innføre rushtidsavgift i norske byer. Målet er å redusere trafikken og dermed også utslippene fra kjøretøyene.

Men, en annen avgiftsinnkrevning som har vært diskutert er å opprette lavutslippssoner rundt norske byer, og la lastebilnæringen betale for å kjøre i sentrum.

Et politisk flertall i Bergen kommune har allerede gitt sin tilslutning for en lavutslippssone, og i Trondheim vurderer man det samme.

Utgiftssluk
Nå har Statens vegvesen, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet beregnet hva det vil koste å kreve inn avgiftene fra lastebilnæringen. Det er ikke billig.

Tallknuserne har lagt trafikkmønsteret i Bergen til grunn for å anslå inntekter og utgifter over en tiårsperiode.

Regnestykket viser at det vil koste et sted mellom 112 og 156 millioner kroner for å samle inn 324 millioner kroner over en tiårs periode.

Om den dyreste kostnadsberegningen legges til grunn, vil omtrent fem av ti innsamlede kroner gå til administrasjon og kontroll av avgiftssystemet.

Et lignende avgiftssystem i Oslo vil koste enda mer, men hvor mye mer er vanskelig å beregne.

Investeringer
Blant utgiftene som vil påløpe er oppgradering av bomstasjonene rundt Bergen og ved Minde, ny skilting, innkjøp av kontrollbiler samt at det må ansettes mennesker til å ta seg av administrasjon og kontroll.

Det vil også påløpe utgifter for å informere om ordningen og forhandlere av avgiftsoblater skal ha provisjon. På toppen av dette kommer også investeringer i dataløsninger, drift av disse og selvsagt drift av selskapet som skal kreve inn pengene.

Overskuddet, som vil være på mellom 17 og 21 millioner kroner pr år, kan tenkes brukt på finansieringstiltak for lastebil- og bussnæringen, som kan investeres i mer miljøvennlige kjøretøy.

I tillegg regner Statens vegvesen med at lastebilnæringen i og rundt Bergen vil ha utgifter på inntil 15,6 millioner kroner årlig som følge av investeringer i nye og mer miljøvennlige kjøretøy.

Denne utgiften kommer på toppen av de vel 32 millioner kronene de må betale i avgift årlig.