Høy utgift for lavt utslipp

En ny miljøavgift i trafikken koster flesk å samle inn.

NY MILJØAVGIFT: Det er de tunge kjøretøyene som må betale en av lavutslippssoneavgift om den blir innført i Bergen og andre norske byer. Kjøretøt over 7,5 tonn får en lavere avgift enn de over 12 tonn. Foto: MARIT HOMMEDAL/SCANPIX
NY MILJØAVGIFT: Det er de tunge kjøretøyene som må betale en av lavutslippssoneavgift om den blir innført i Bergen og andre norske byer. Kjøretøt over 7,5 tonn får en lavere avgift enn de over 12 tonn. Foto: MARIT HOMMEDAL/SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Det har vært mye snakk om å innføre rushtidsavgift i norske byer. Målet er å redusere trafikken og dermed også utslippene fra kjøretøyene.

Men, en annen avgiftsinnkrevning som har vært diskutert er å opprette lavutslippssoner rundt norske byer, og la lastebilnæringen betale for å kjøre i sentrum.

Et politisk flertall i Bergen kommune har allerede gitt sin tilslutning for en lavutslippssone, og i Trondheim vurderer man det samme.

UtgiftsslukNå har Statens vegvesen, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet beregnet hva det vil koste å kreve inn avgiftene fra lastebilnæringen. Det er ikke billig.

Tallknuserne har lagt trafikkmønsteret i Bergen til grunn for å anslå inntekter og utgifter over en tiårsperiode.

Regnestykket viser at det vil koste et sted mellom 112 og 156 millioner kroner for å samle inn 324 millioner kroner over en tiårs periode.

Om den dyreste kostnadsberegningen legges til grunn, vil omtrent fem av ti innsamlede kroner gå til administrasjon og kontroll av avgiftssystemet.

Et lignende avgiftssystem i Oslo vil koste enda mer, men hvor mye mer er vanskelig å beregne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer