Høybråten frykter at folk løper til ølhyllene

Priskrigen på øl i norske dagligvarebutikker gjør helseminister Dagfinn Høybråten (KrF) arg. Han mener priskrigen er en kynisk kamp om kundene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dagligvarekjedene bruker øl som lokkevare, sier Høybråten til Dagsavisen.

Han frykter at folk løper til ølhyllene.

- Det er ingen tvil om at det er en sammenheng mellom pris og forbruk, på samme måte som det er en sammenheng mellom tilgjengelighet og forbruk, sier helseministeren.

Torsdag førte priskrigen på øl til ny bunnotering da Rema 1000 senket prisen på Grans Premium til 6,50 kroner per flaske. Noe av årsaken til fallet i ølprisen er at den tyske billigkjeden Lidl er på vei inn i Norge. Avholdsbevegelsen advarer mot det billige ølet denne kjeden selger for å få kunder inn i butikkene.

Ifølge norsk lov skal ikke alkohol være tilbudsvare. Torsdag ba sosialminister Ingjerd Schou Sosial- og helsedirektoratet se på lovligheten bak priskuttene til dagligvarekjedene. Det er ventet at direktoratet kan konkludere i løpet av to-tre uker.

(NTB)