Høydestrid om svenske fjell

Svensker fra Härjedalen krever en halv million kroner i erstatning fra norsk reiseliv. En reklamekampanje opplyser feil høyde på svenske fjell.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Turistsjefen i Funäsdal i Härjedalen ser ikke mildt på NOTRAs kampanje i Sverige. I avisannonser og kataloger levert til 750 000 husstander står det sort på hvitt at fjellene i Funäsdalen er 220 meter høye. I virkeligheten er de 350 meter.

 Turistsjef Anders Blomquist krever minst en halv million kroner i erstatning:

 - Det kan bli mer om de fortsetter, sier han.

Uforstående

Det er den norske reiselivsorganisasjonens kontor i Sverige som har kjørt kampanjen. De konkurrerer med svenske turistkontorer og vil lokke svenskene til norske skianlegg.

 Markedssjef Paul Kyte stiller seg uforstående til hele saken:

 - Norge har et konkurransefortrinn i at fjellene er høyere enn i Sverige, noe som er en forutsetning for bedre skiløping. Det har vi trykt i annonser, sier Kyte.

Feilen rettes

- Funäsdalen er satt opp med 220 meter, mens det rette er 350 meter. Det er en feil vi har beklaget. Vi har endret det i senere annonser etter at vi ble klar over det, sier markedssjefen.

 Kyte ser foreløpig humoristisk på dramatikken:

  - Jeg synes at dette har fått proposjoner som er helt utrolige. Svenskene er nok litt mindre selvironiske enn nordmennene, men jeg synes dette er å dra det vel langt.

En gang nordmenn

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har vært nordmenn selv vi, sier Blomquist. - Har vi hatt fem millioner til en reklamekampanje, har det vært lett å være ironisk. Vi konkurrerer først og fremst med andre svenske steder, og det er her vi rammes. Faktum er

at vi har bedre fallhøyde enn de fleste andre svenske stedene, sier han

Blomquist har ikke noe mot selve kampanjen, men han fremhever at når de skal sammenligne, blir det viktig å ha rett faktaunderlag.

 Svenskene markedsfører seg selv med egne penger, og har merket effekten av den norske kampanjen allerede. Blomquist vil ha erstatning for å kunne rette opp feilen selv.

 Ifølge Blomqist hjelper dette lite at NORTRA har rettet opp noen annonser når katalogen har nådd ut til 750 000 husstander. Målet er å få til et forlik, men hvis dette ikke går vil saken bli prøvet både i rettsalen og for det svenske forbrukerombudet.