Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Høyere pris i kø-tida

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Vi hadde bompenger lenge før vi fikk bilen. Men med økt popularitet er bilen blitt et framkomstmiddel som kommer seg fram bare på stadig flere og bredere veier. Og enda er det ikke sikkert at vi kan vei-bevilge oss ut av de problemene som særlig rushtidene skaper. Og hvis man ikke gjør noe med bilkøene, finner problemet sin egen løsning. Trafikken snegler seg av sted stadig saktere, og bilistene betaler med sin tid. Det er som i det gamle Sovjetunionen: Den som holdt lengst ut i matkøene, fikk brød.
  • Tanken bak rushavgifter er at bilistene skal få betale med penger i stedet for med sin utholdenhet. Knappe goder egner seg dårlig for betaling i form av tid. De går i stedet til dem som er villige til å betale for dem med penger. Men det i seg selv er også det mest tungtveiende argumentet mot rushtidsavgiften. For den er lett å betale for en som har mye penger, men tung å betale for dem som har lite. Slik er det med all koppskatt.
  • På den annen side er det klart at en slik avgift er en måte å redusere bilbruken på hvis avgiften er høy nok og kollektivtilbudet er godt nok. Det er derfor mange forutsetninger som må være til stede for at politikerne kan regne med å få oppslutning om forslaget. Det første man må begynne med er å tilpasse kollektivtilbudet til folks ønsker og krav, ikke til transportselskapenes eller tilfeldige byråkraters. Time-bussens suksess i Telemark er et eksempel på det. Og dernest må det etableres ordninger som gjør at lavinntektsgrupper med legitime behov for biltransport selv i køtidene ikke rammes hardt.
  • Det er langt fram til vi får en reell veiprisning her i landet. Og det vil sikkert bli mye motstand mot køavgiftene. Men målet er høyverdig: Vi må redusere biltrafikken i våre største byer for at de ikke skal tettes fullstendig igjen og beboerne drukne i eksos og støv. Det er derfor prisverdig at samferdselsministeren nå lanserer ideen. Så får den videre debatten vise hvordan og i hvor stort omfang det vil bli utformet.