Høyere priser - færre fly

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Når SAS sluker Braathens, er to ting sikkert: Prisene på flyruter som selskapene tidligere har konkurrert om, vil over tid gå opp. Avgangene vil bli færre. Det følger av de konkurransemessige tyngdelovene. Alle forsikringer om det motsatte er forsøk på å forskjønne en argumentasjon for monopolisering av markedet for flytrafikk i Norge. Den nye SAS-sjefen har da også uttalt at billettene på norske flystrekninger er for billige.
  • At oppkjøpet likevel har sine positive sider er en annen sak. De to flyselskapene har drevet en ødeleggende krig mot hverandre i flere år, med lavt belegg på svært forurensende fly. Det tok ikke lang tid før Color Air brakk nakken i det vanskelige, norske flymarkedet. Vårt land er langstrakt og tynt befolket. Alternativet til SAS' oppkjøp av Braathens ville vært at Braathens gikk konkurs. Nå er tusenvis av arbeidsplasser, kompetanse og kapital berget. Oppkjøpet har også styrket SAS i den internasjonale konkurransen hvor fusjoner og samarbeidsavtaler florerer.
  • Selv om Braathens skal bestå i navnet, betyr likevel oppkjøpet at vi nå får ett stort selskap, som skal betjene størsteparten av innenriksnettet i Norge. Direktør Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet sier det er viktig at myndighetene stiller klare krav til SAS, både når det gjelder ruteopplegg og billettpriser. Spørsmålet er hvilke krav myndighetene kan stille utover det som er hjemlet i pris- og konkurranselovgivning. Ikke alle ruter vil være regningssvarende for selskapene. Derfor kjøper samfunnet flytjenester på visse strekninger. Men på andre strekninger vil passasjergrunnlaget tåle at nye konkurrenter melder seg på banen.
  • Kanskje vil NSB bli den viktigste konkurrenten til SAS. Salget av billigbilletter på Signatur-togene har nesten fordoblet seg i forhold til i fjor. Da gikk til gjengjeld alt galt for norsk jernbanedrift. Nå kan endringer i pris- og rutetilbud i lufta faktisk gi NSB en etterlengtet konkurransefordel. For publikum representerer toget uansett et alternativ.