IKKE I FYLLA: Tohjulingen  Segway ble tillat i bruk i Norge den 1. juli 2014. I dag kom Høyesterett med avgjørelsen om at det ikke gjelder med promille.  Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
IKKE I FYLLA: Tohjulingen Segway ble tillat i bruk i Norge den 1. juli 2014. I dag kom Høyesterett med avgjørelsen om at det ikke gjelder med promille.  Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

Høyesterett: Ikke lov å kjøre i fylla med denne

- Et tohjulet selvbalanserende kjøretøy må anses som «motorvogn».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I en fersk rettsavgjørelse fastslår Høyesterett at det ikke er lov å ha promille når man kjører en tohjuling - også populært kalt Segway.

Et tohjulet selvbalanserende kjøretøy må anses som «motorvogn», skriver Høyesterett i dag i rettsavgjørelsen.

Dette innebærer at at promillekjøring med en tohjuling rammes av vegtrafikkloven § 22.

- Det ble ikke tatt stilling til om løsningen vil bli den samme for andre kjøretøytyper der faremomentene er av en annen karakter, skriver Høyesterett.

Lek eller fyllekjøring

Bakgrunnen for saken er, ifølge NTB, en hendelse på Aker Brygge i 2014, der en 33-åring ble stoppet av politiet mens han kjørte Segway med promille på minst 1,96. Mannen hadde kun kjørt 10-20 meter i gangfart, og innrømmet at han var full, men at han ikke trodde han gjorde noe ulovlig.

Dette reiste spørsmålet er det bare var uforsvarlig lek med noe som har hjul og motor, eller om han faktisk fyllekjørte med motorvogn.

Mannen ble først tiltalt etter veitrafikkloven § 22, og politiadvokat Bente Vengstad la ned påstand om fengsel i 18 dager og bot på 96 000 kroner for kjøring i ruspåvirket tilstand, ifølge NTB.

Oslo tingrett konkluderte imidlertid med at Segway'en ikke er en motorvogn, og mannen ble frikjent i november 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ulogisk

Påtalemyndigheten anket imidlertid videre til Borgarting lagmannsrett, som i april i år kom til motsatt konklusjon:

«En ståhjuling omfattes utvilsomt av ordlyden i legaldefinisjonen av motorvogn».

- Det framstår som ulogisk at en elektrisk tohjuling med maksfart på 20 kilometer i timen skal rammes av den strenge promillelovgivingen, mens en elektrisk sykkel med mye større hastighet ikke gjør det. Loven bør være logisk, sa segwayførerens forsvarer, John Christian Elden ifølge NTB om denne rettsavgjørelsen da den forelå.

Kan siktes

Ettersom Høyesterett nå - i likhet med Lagmansretten - faller på at ståhjulingen er en motorvogn, blir kjennelse stående.

- Høyesterett sa seg enig med lagmannsretten i at man ved straffeutmålingen kunne ta hensyn til særtrekkene ved kjøring med tohjulet selvbalanserende kjøretøy, og at det i dette tilfellet syntes nærliggende å fastsette straffen basert på alminnelige straffutmålingsprinsipper heller enn å ta utgangspunkt i den normering som er gjort i vegtrafikkloven § 31, heter det i dagens rettsavgjørelse.

Dommer Endresen skriver avslutningsvis i dommen:

- Som det fremgår av høringsnotat av 26. mars 2014 side 2, har Vegdirektoratet under vurdering eventuell regeltilpasning for andre elektriske kjøretøy for én person, som for eksempel elektriske sparkesykler og små elektriske mopeder. Jeg understreker for ordens skyld at jeg ved den dommen jeg stemmer for, ikke mener å utelukke at vurderingen i forhold til vegtrafikkloven § 22 kan bli en annen for en eller flere av andre kjøretøytyper om de faremomenter disse representerer er av en annen karakter enn det som er tilfellet for den type kjøretøy som denne saken gjelder.