ROSER>/B>: Ingjerd Schou roser forslaget til Nasjonal transportplan og håper at regjeringen ikke gjør den til et "makkverk". Foto: Jacques Hvistendahl (Dagbladet)
ROSER>/B>: Ingjerd Schou roser forslaget til Nasjonal transportplan og håper at regjeringen ikke gjør den til et "makkverk". Foto: Jacques Hvistendahl (Dagbladet)Vis mer

Høyre håper kunstverk ikke blir makkverk

Høyres Ingjerd Schou roser trafikketatenes forslag til Nasjonal transportplan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo: Høyres samferdselspolitiske talsperson Ingjerd Schou er imponert over de forslagene som Statens vegvesen, Jernbaneverket, Avinor og Kystverket kom med da de la fram sine innspill til neste utgave av Nasjonal transportplan onsdag.

- Fagetatene har presentert et kunstverk. Nå håper jeg inderlig at regjeringens behandling ikke gjør dette til et makkverk, sier Schou.

Hun sier at forslagene har mye til felles med Høyres samferdselspolitikk, og trekker fram forslag om økte bevilgninger til veibygging, prioritering av intercitystrekningene på Østlandet og innføring av langsiktig finansiering.

- Veier, jernbane og kollektivtransporten må bli bedre, sier Hareide som mener utbyggingen av intercity-tilbudet, sammen med oppgradering av Bergensbanen med ny ringerikstunnel, må prioriteres, sier Knut Arild Hareide i Krf.

- Vi må nå få på plass et moderne jernbanenett mellom de store byene på Østlandet, sier Hareide.

Befolkningsveksten er sterk. Bare i Oslo og Akershus er det ventet 450 000 nye innbyggere innen 2040. Hareide mener privatbilismen ikke kan ta denne trafikkveksten.

- En mer pålitelig jernbane, flere og sikrere veier og bedre framkommelighet i byene våre, det må være målet når vi nå starter det politiske arbeidet med ny Nasjonal transportplan for perioden 2014 - 2023.

For at bedrifter og folk skal kunne ta landet i bruk, er vi avhengige av god samferdsel. Vi må bygge landet, sier Knut Arild Hareide.

NTB