FLYSETEAVGIFT:  I statsbudsjettet for 2016 er det en flyseteavgift på 80 kroner. Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner kalte i 2010 en lignende avgift for «foreldet politikk». Nå blir den karakterisert som «god klimapolitikk» av Høyre. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet
FLYSETEAVGIFT: I statsbudsjettet for 2016 er det en flyseteavgift på 80 kroner. Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner kalte i 2010 en lignende avgift for «foreldet politikk». Nå blir den karakterisert som «god klimapolitikk» av Høyre. Foto: Halvor Solhjem Njerve / DagbladetVis mer

Høyre om flyseteavgiften i 2010: «Foreldet politikk». Nå: «God klimapolitikk»

- Tiden og utviklingen i synet på klimaspørsmål går fort, sier Høyre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I statsbudsjettet for 2016 er det lagt inn en flyseteavgift på 80 kroner. Det framgår av budsjettavtalen mellom Høyre- og Frp-regjering og samarbeidspartiene Venstre og KrF som ble lagt fram mandag kveld.

Den nye avgiften på flyreiser vil gi staten én milliard kroner i inntekt neste år og innføres fra 1. april. Men flyseteavgiften har vært gjenstand for diskusjon tidligere.

2010: «Foreldet politikk» I 2010 kalte nåværende Høyre-nestleder og kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner et SV-forslag om å gjeninnføre en flyseteavgift for «foreldet politikk» og «et typisk SV-forslag», ifølge NTB.

Mandag karakteriserer Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten avgiften som «god klimapolitikk» overfor Dagbladet.

På direkte spørsmål fra Dagbladet om hva han tenker om Sanners tidligere uttalser om flyseteavgiften, svarer Flåtten følgende:

- Tiden og utviklingen i synet på klimaspørsmål går fort.

Det har ikke lyktes Dagbladet å komme i kontakt med Jan Tore Sanner.

Venstre: Vi foreslo den Ifølge Venstres finanspolitiske talsmann Terje Breivik, var det de som foreslo flyseteavgiften i forhandlingene med regjeringen og samarbeidspartner KrF. De er fornøyd med å ha fått på plass denne og flere andre grønne avgifter.

- Vi har fått til et betydelig grønt skifte i budsjettet, og et budsjett som styrker klimasatsingen vår betydelig og vil føre til reduksjon i klimagassutslipp framover. Summen i det grønne skiftet er nok det vi er mest fornøyd med, sier Breivik til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjernet i 2001 Flyseteavgiften som SV ønsket å gjenninføre i 2010, var tidligere på 256 kroner, men ble fjernet av Bondevik I-regjeringen i 2001. Det er det flere grunner til, forklarer Flåtten i Høyre.

- Det er en stor forskjell på norsk luftfart sammenlignet med høsten 2001, da Per Kristian Foss (daværende finansminister journ. anm.) fjernet den daværende avgiften. Vi fikk åpnet for konkurranse ved å liberalisere luftfarten, og det var helt andre priser. Nå er vi i en annen situasjon med økte klimautslipp. Jeg mener dette er en treffsikker avgift, sier Flåtten.

- På 15 år ser man tingene helt annerledes. Jeg har god samvittighet, legger han til.

Han tror heller ikke at avgiften på 80 kroner vil få store utslag for de reisende.

 «GOD KLIMAPOLITIKK»: Svein Flåtten kaller avgiften for «god klimapolitikk». Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
«GOD KLIMAPOLITIKK»: Svein Flåtten kaller avgiften for «god klimapolitikk». Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Vis mer

- Jeg har tiltro til den gode konkurransen i luftfarten, sier han.

- Ikke noe hyggelig for oss Frps syn på avgiftene i det nye statsbudsjettet, er annerledes, vedgår partiets finanspolitiske talsmann og forhandler Hans Andreas Limi.

- Jeg skal ikke legge skjul på at avgiftsøkninger smerter for oss, men det var nødvendig denne gangen å komme fram til enighet, sier Frps forhandler Hans Andreas Limi til NTB.

Totalt har det blitt flyttet på drøye 5,9 milliarder kroner. Inndekningen tas via avgiftsøkninger på flyreiser og strøm på til sammen nær 1,7 milliarder kroner. 4,8 milliarder kroner skal dekkes inn blant annet via økt utbytte fra statlig eide selskaper.

Limi medgir at det har smertet i Frp å bli med på særlig Venstres mange avgiftskrav.

- Det er ikke noe hyggelig for Frp å være med på dette, sier Limi til NTB.

Han sier det likevel ble gitt klarsignal fra stortingsgruppa mandag, fordi partiet har klart å sikre kjernesaker som reduksjon i avkortingen i pensjon for gifte og samboende pensjonister, ny bompengereform, samt ivareta det samlede skatte- og avgiftsopplegget til regjeringen.

«FORELDET»: Jan Tore Sanner kalte en lignende flyseteavgift hans regjering nå har foreslått for «foreldet politikk» i 2010. Foto Nina Hansen  / Dagbladet .
«FORELDET»: Jan Tore Sanner kalte en lignende flyseteavgift hans regjering nå har foreslått for «foreldet politikk» i 2010. Foto Nina Hansen / Dagbladet . Vis mer