Høyres Oslo-topp om Ernas skisse:

Høyres Oslo-topp:
- Skissen vil ha minimal påvirkning på trafikken

Byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg (H) i Oslo hyller det som har kommet ut om skissen til bompengeløsning.

FORSVARER SKISSEN: Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg i Oslo mener skissen til løsning på bompengekrisen i regjeringen vil være svært godt nytt for Oslo - og ikke gi økt trafikk. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
FORSVARER SKISSEN: Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg i Oslo mener skissen til løsning på bompengekrisen i regjeringen vil være svært godt nytt for Oslo - og ikke gi økt trafikk. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Skissen til løsning på bompengeløsning i regjeringen vil bidra til en betydelig økt satsing på kollektivtrafikk i byene og ha minimalt å si for trafikken, slår byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg for Høyre i Oslo.

Eirik Lae Solberg baserer dette på det som er kjent om skissen i media.

- Dette innebærer en enorm satsing på kollektivtrafikken i Oslo. Bare i Oslo vil det være snakk om 3,5 milliarder med 10 prosent økning i statlig andel i store kollektivinvesteringer. På toppen av dette kommer en økt satsing på kollektivtrafikken, sier Eirik Lae Solberg til Dagbladet.

Frp-leder Siv Jensen fortalte pressekorpset etter at hennes eget parti hadde sagt ja til skissen mens Venstre-leder Trine Skei Grande hadde sagt nei.

Dermed har bompengediskusjonene, som har pågått siden juni, gått i full lås.

Dagbladet får bekreftet at hovedpunktene i skissen er at staten øker sitt bidrag i de store kollektivinvesteringene fra 50 til 70 prosent, som VG først meldte. Halvparten av økningen skal gå til å finansiere kollektivinvesteringene, mens den andre halvparten skal gå til å redusere bompengene i bypakkene.

Det vil også være en økning i støtten til kollektivtrafikken utover dette.

Dagbladet får videre bekreftet fra regjeringshold at det ikke ligger noe substantielt i pakken som påvirker Venstres hjertesaker, som nå ikke er kjent.

Avviser økt trafikk

Venstres begrunnelse for å si nei til skissen ble gitt av klima- og miljøvernminister Ola Elvestuen (V) i Vandrehallen på Stortinget søndag kveld. På spørsmål fra Dagbladet om hva konkret i skissen som er problematisk, svarte Elvestuen som følger:

- Det er alltid en helhet. Vi skal ha bedre kollektivtransport og bedre byluft. Men det kan ikke skje på en slik måte at du øker biltrafikken inn til de store byene, sa Elvestuen.

IKKE ENIGE: Klima- og miljøminister og Venstre-nestleder Ola Elvestuen er klar på at det ikke er noen enighet i regjering og at Frp dermed ikke kan si ja eller nei til en avtale - slik Frp's landsstyre gjøre i dag. Reporter: Mats Rønning. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer

Eirik Lae Solberg mener på sin side at en reduksjon i bompengene som tilsvarer 10 prosent av kollektivinvesteringene ikke vil gjøre noe stort utslag på Oslo-trafikken.

- Erfaringene fra i sommer, da vi etablerte 53 nye bomstasjoner i Oslo, er at det har en minimal påvirkning på trafikken. De nye bomstasjonene er beregnet å gi en inntektsøkning på 29 prosent, men i juni første de til en reduksjon i trafikken på to prosent, mens trafikken økte to prosent i juli, sier Høyres byrådslederkandidat.

- En eventuell reduksjon i bomtakstene finansiert med 10 prosent høyere statlig andel vil gi en minimal endring i trafikken.

Ingen Venstre-støtte

Økonomen Lae Solberg slår altså fast at Oslo-folks kjøring er lite prissensitiv. Langt viktigere for å få redusert trafikken - og oppfylle Venstres ambisjoner - er økt satsing på kollektivtrafikk. Som nettopp ligger i skissen til løsning Høyre har utarbeidet i regjering.

- Det vi har opplevd i Oslo er at det blir større endringer i biltrafikken av å styrke kollektivtilbudet enn å øke bomsatsene. Det tror jeg blir resultatet denne gangen også.

- Hvis vi får en avtale, er jeg sikker på at Venstre og Høyre vil ha satt et betydelig stempel på pakken, slår Lae Solberg fast.

Hallstein Bjercke, gruppeleder for Venstre i Oslo bystyre, er imidlertid ikke enig med sin borgerlige kollega. I Oslopakke 3 (OP3) er målet at trafikken skal ned på 15 prosent, da er selv en liten økning dramatisk.

- Skal vi nå målene våre må vi gjøre begge deler. Venstres mål er å bygge ut kollektivtrafikken og få ned billettprisen. Det å reise kollektivt skal alltid være det gunstigste valget. Da trenger vi ikke tiltak som øker trafikken, den skal mye ned, sier Bjercke, som avviser bompengepause på tre timer på ettermiddagene og reduserte takster.

- Vi kan ikke legge om kursen og få insentiver for trafikkvekst. Det har jeg også tydelig kommunisert til Venstre-ledelsen, sier Hallstein Bjercke.

Raymond: Billigere å kjøre bil

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap), som har jobben Lae Solberg håper å få etter valget, gikk raskt ut etter at detaljene i skissen kom ut søndag og advarte mot sviktende inntekter til byene og økt trafikk.

- Frp vil gjøre det billigere å kjøre bil, men de som reiser kollektivt må betale som før. I tillegg får de som kjører bil tre timers bompengepause, mens billetten på kollektivtransport fortsatt bare vil vare en time. Det er en dårlig idé for byluften og vil bare gjøre bilkøene enda lenger, skrev Johansen i en e-post til Dagbladet.

BOMKAOS: Siv Jensen om bompengekaoset. Reporter: Trym Mogen. Video: Bjørge Dahle Johansen. Vis mer

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg «gratulerte» Frp med seieren i bompengeforhandlingene, som altså ikke er konkludert siden Venstre sier nei.

- Dette er politikk som kommer til å føre til økt trafikk og utslipp i byene. For å nå Parisavtalen og Oslos mål om å bli en utslippsfri by i 2030, må det bli billigere å reise miljøvennlig. I stedet stikker regjeringen kjepper i hjulene for miljøsatsingene i byene ved å ville skrote nullvekstmålet, og gjøre det billigere å kjøre bil, sier Berg.

Lae Solberg mener Raymond Johansen er for rask på avtrekkeren med å kritisere skissen.

- Raymond Johansens bekymring er helt malplassert, hvis det som er kommet ut stemmer. Oslo får betydelig større satsing på kollektivtrafikk, sier Lae Solberg.