Høyres skolepolitiske fiasko

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SKOLE: Høyre driver kampanje mot den rødgrønne regjeringens «lekeskole». Ved kommunevalget i 1999 og stortingsvalget 2001, var hovedargumentasjonen at cirka 20 prosent av elevene går ut av skolen uten å lese og skrive skikkelig. Nå brukes samme argument. I mellomtiden har Kristin Clemet vært statsråd. Hun var arkitekten bak Kunnskapsløftet som den rødgrønne regjeringen har gjennomført uten særlige justeringer.

Når Høyre igjen finner at ca 20 prosent ikke leser ordentlig, burde det medføre en skolepolitisk selvransakelse. Nå kommer det bare nye forslag om flere tiltak, ingen refleksjon. Konklusjonen er at Høyres skolepolitiske prosjekt under Clemet var mislykket.

Clemet overførte forhandlingsansvaret til kommunene og opphevet klassedelingstallet. Det ble flere elever for lærerne i enhver undervisningssituasjon. Lærere bruker nå mye tid til å dokumentere, rapportere og lage lokale lærerplaner. Lønnsutviklingen har vært dårlig. Det viktigste en lærer gjør er å stille godt forberedt til møtet med elevene. Etterarbeidet skal gi en oversikt over hva elevene har fått til, forarbeidet skal forberede læreren til neste undervisningsøkt slik at både de som ligger etter, de som er i takt eller de som ligger foran, skal få hjelp og utfordringer.

Nå melder mange lærere at de ikke får forberedt godt nok. Etterarbeidet med dokumentasjon og rapporter tar nå helt overhånd. I Oslo skårer vi høyt på tester. Vi øver på dem. Eksamensresultater viser ikke samme utvikling. Det resultatrapporteres over en lav sko. Samtidig framhever utdanningsdirektør Søgnen at det er ’det magiske møtet’ mellom lærere og elever som er avgjørende. Det er jeg helt enig i. Det er dette møtet alle lærere må få nok tid til å forberede. Karakterer fra 5. trinn er en avsporing i skoleutvikling. Har Høyre noe dokumentasjon på at det fungerer? Skolepolitikk vil være viktig i høsten valgkamp. Da bør alle partier, ikke minst regjeringen, ha foretatt en selvransakelse og presentere en analyse av hva som må gjøres for at skolen skal nå sine mål.