FRA ÅSTEDET - LIKE ETTER:  Ulykkesbilen rett bak polititjenestemennene etter ulykken ved 14.30-tiden lørdag 11. januar i fjor. Til høyre hestevogna med de to jentene. Foto: Daniel Laabak, Tipser.no
FRA ÅSTEDET - LIKE ETTER: Ulykkesbilen rett bak polititjenestemennene etter ulykken ved 14.30-tiden lørdag 11. januar i fjor. Til høyre hestevogna med de to jentene. Foto: Daniel Laabak, Tipser.noVis mer

- Høyst vanlig å ikke huske noe etter traumatiske opplevelser

Spesialist i nevropsykologi om bildraptiltalt sjåfør i Bjørkelangen-saken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LILLESTRØM (Dagbladet): - Skal vi stole på sjåføren når han sier at han ikke husker noe i forbindelse med ulykken ? spurte aktor, politiadvokat Kåre Kalvå, i Nedre Romerike tingrett tirsdag under tredje dag av bildrapsaken på Bjørkelangen i fjor vinter.

- Det er høyst vanlig å ikke huske etter traumatiske opplevelser, en psykologisk betinget hukommelsessvikt. Så det er ikke noen grunn til ikke å stole på det tiltalte har forklarte, svarte spesialist i nevropsykologi, professor Erik Hessen.

Den 48 år gamle sjåføren som er tiltalt etter dødsulykken der Sara (13) og Tiril (11) omkom, har nektet straffskyld fordi han ikke husker noe fra ulykken. Under sin forklaring i retten, framholdt sjåføren at han må ha hatt et blackout.

Ikke drypp eller epilepsi
Hessen har utledet den nevrologiske helsetilstanden til sjåføren, som blant annet har vært til observasjon på sykehus.

Det eneste Hessen kunne konkludere med sikkerhet, var at han ikke hadde funnet noen funksjonsforstyrrelse - for epilepsi eller drypp

Som eksempel på at alle muligheter er åpne, forklarte Hessen:

- 0,9 posent av befolkningen har epilepsi, men 10 prosent har likevel hatt kortere epileptiske anfall uten at det kan måles.

Ingen logiske svar
Flere tekniske og faktiske opplysninger som ble lagt fram under etter ulykken og under de første dagene av rettssaken, gir ingen umiddelbare, logiske forklaringer på hvorfor det gikk så fryktelig galt i løpet av noen brøkdels sekund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

• Første politimann på ulykkesstedet forklarte at det var overskyet oppholdsvær, dagslys, ikke nedbør, fem minusgrader.

- Det var helt vanlig snø- og isføre som det er på en vei på landet på denne årstiden, ikke spesielt glatt, fortalte politimannen, som bekreftet at han kjørte i «blålysfart».

• Sjåføren er lommekjent på veien. Han kom kjørende fra sitt eget bilverksted fire-fem minutter unna, hadde ikke promille og satt ikke med mobiltelefon.

• Bilen, en firehjulsdrevet Volkwagen Transporter, var bare et drøyt år gammel, hadde gått bare 21 000 kilometer, var skodd med fire-fem år gamle piggdekk og hadde ingen tekniske feil.

• De to sakkyndig-rapportene etter ulykken, konkluderer med at farta i kollisjonsøyeblikket har vært 50 til 55 kilometer i timen.

• Eneste vitne på ulykkesstedet da det smalt, en lokal sjåfør som kom i motsatt retning, så både ulykkesbilen og ponnien med de to jentene på flere hundre meter avstand. Ulykkessjåføren hadde ikke unormal høy fart i i 80-sonen i begynnelsen av sletta, og forsøkte heller ikke noen forbikjøring, forklarte vitnet i Nedre Romerike tingrett mandag.