- Høytflygende lovgivning som du må være ekspert for å forstå

Ny rapport slakter lovverket som skal regulere overvåkning av de ansatte.

KOMPLISERT OG VAG: - Lovgivningen på området er så komplisert og vagt formulert at det er veldig vanskelig for partene i arbeidslivet å forstå, sier jussprofessor Dag Wiese Schartum. Foto. JAN-MORTEN BJØRNBAKK
KOMPLISERT OG VAG: - Lovgivningen på området er så komplisert og vagt formulert at det er veldig vanskelig for partene i arbeidslivet å forstå, sier jussprofessor Dag Wiese Schartum. Foto. JAN-MORTEN BJØRNBAKK Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): - Det er neppe grunn til å tro at så vanskelig lover som skal brukes av menigmann vil ha særlig god effekt, sier professor Dag Wiese Shcartum til Dagbladet.

Dette er i ferd med å bli mer og mer vanlig, ifølge en ny rapport.

Les også: «Slik overvåker sjefen deg» (krever abonnement)

Rapporten er en del av et forskningsprosjekt som er utført av Sentert for Rettsinformatikk og Fafo på oppdrag av LO og fire forbund.

I Tranviks rapport kommer det fram at de mest relevante rettslige reguleringene av overvåkningsteknologien blir «etterlevd i svært varierende grad».

- Komplisert og vag Under onsdagens lansering vil også rapporten «Rettslige aspekter ved feltteknolog i arbeidslivet» bli presentert av Dag Wiese Shcartum.

Schartum er professor ved Instiutt for rettsinformatikk ved Universitetet i Oslo. I rapporten har han sett på de to viktigste lovene på området, personopplysningsloven og kapittel 9. i arbeidsmiljøloven.

- Lovgivningen på området er så komplisert og vagt formulert at det er veldig vanskelig for partene i arbeidslivet å forstå, sier Shcartum.

Han mener dette fører til at det er vanskelig å bruke loven og den dermed ikke sikrer en rimelig grad av personvern.

- Høytflygende - Dette gjelder både hver lov og forholdet mellom lovene, sier professoren.

Han tar til orde for å modernisere lovgivingen.

SLIK OVERVÅKER SJEFEN DIN DEG: Faksimile fra Dagbladet i dag.
SLIK OVERVÅKER SJEFEN DIN DEG: Faksimile fra Dagbladet i dag. Vis mer

- Dette er en generell og høytflygende lovggivning som du må være ekspert for å forstå. Og som også er vanskelig for eksperter. Det blir ikke godt personvern av det, sier Schartum.

Han mener arbeidstakerne bør bli mer bevisste på sine rettigheter.

- Vi har en lovgivning som langt på vei forutsetter at den enkelte må ivareta eget personvern, sier professoren.

Økt kontroll Også rapporten fra Fafo, «Kontroll med ansatte utenfor fast arbeidssted», vil bli presentert på konferansen onsdag. Den ble publisert i 2012.

- Et hovedfunn i rapporten var hvordan intensjonene om økt kontroll med ansatte som jobber i felt bidrar til endringer i arbeidsdelingen og organiseringen, sier Mona Bråten fra Fafo, som skrev rapporten sammen med Tranvik. Hun peker på at man fortsatt i dag ikke vet hvor stort omfanget er.

- Har vi vært naive?

- Det er mye som tyder på det, sier Bråten.

Kapittel 9 i arbeidsmiljøloven

Kapittel 9. Kontrolltiltak i virksomheten

§ 9-1. Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten

(1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren.

(2) Personopplysningsloven gjelder for arbeidsgivers behandling av opplysninger om arbeidstakere i forbindelse med kontrolltiltak med mindre annet er fastsatt i denne eller annen lov.

§ 9-2. Drøfting, informasjon og evaluering av kontrolltiltak

(1) Arbeidsgiver plikter så tidlig som mulig å drøfte behov, utforming, gjennomføring og vesentlig endring av kontrolltiltak i virksomheten med arbeidstakernes tillitsvalgte.

(2) Før tiltaket iverksettes, skal arbeidsgiver gi de berørte arbeidstakerne informasjon om:
a)    formålet med kontrolltiltaket,
b)    praktiske konsekvenser av kontrolltiltaket, herunder hvordan kontrolltiltaket vil bli gjennomført,
c)    kontrolltiltakets antatte varighet.

(3) Arbeidsgiver skal sammen med arbeidstakernes tillitsvalgte jevnlig evaluere behovet for de kontrolltiltak som iverksettes.

§ 9-3. Innhenting av helseopplysninger ved ansettelse

(1) Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte.

(2) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilke opplysninger som kan innhentes etter denne paragraf.

§ 9-4. Medisinske undersøkelser av arbeidssøkere og arbeidstakere

(1) Arbeidsgiver kan bare kreve at medisinske undersøkelser skal foretas:
a)    når det følger av lov eller forskrift,
b)    ved stillinger som innebærer særlig risiko,
c)    når arbeidsgiver finner det nødvendig for å verne liv eller helse.

(2) Departementet kan gi forskrift om vilkårene for å kreve medisinske undersøkelser etter denne paragraf.

§ 9-5. Innsyn i arbeidstakers e-post mv.

       Arbeidsgivers rett til innsyn i arbeidstakers e-post mv. reguleres i forskrift gitt i medhold av personopplysningsloven § 3 fjerde ledd første punktum.


Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer