HSD innkaller til krisemøte etter rapporten

Rederiet HSD har ikke ønsket å kommentere granskningskommisjonens rapport etter Sleipner-ulykken. Nå innkaller de til ekstraordinært styremøte i morgen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Først etter styremøtet i morgen vil ledelsen i HSD kommentere den kraftige kritikken av selskapet.

Roste passasjerene

Passasjerene var «beundringsverdig rolige og omsorgsfulle». Sleipner forliste fordi navigatørene justerte radarskjermene istedenfor å kikke rundt seg og navigere etter fyrlykter, konkluderer ulykkes-kommisjonen.

Kommisjonen har gransket ulykken som kostet 16 menneskeliv. De er krystallklare når det gjelder årsaken:

  • Navigatørene sviktet

Kapteinen og besetningen gjorde heller ikke en god nok jobb etter grunnstøtingen. Selv med den ekstreme situasjonen tatt i betraktning, blir innsatsen beskrevet som «ikke tilfredsstillende» i rapporten som ble overrakt justisminister Hanne Harlem klokka 12. HSD har nektet å kommentere saken før i morgen.

Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) og Sjøfartsdirektoratet får også krass kritikk for å ha sviktet på flere sentrale punkter når det gjelder sikkerheten til sjøs.

Rederiet hadde dårlige sikkerhetsrutiner og utrent mannskap. Sjøfartsdirektoratet gjorde et dårlig arbeid da det ga en midlertidig operasjonstillatelse i august 1999.

Les rapporten

De eneste som roses i rapporten er passasjerene om bord som «forholdt seg beundringsverdig rolige og omsorgsfulle i forhold til hverandre.»

Kommisjonen skriver at ulykkesårsaken ikke var feil ved båten, utstyret om bord, fyrlykter, lyskilder, vær, bølger eller andre ytre forhold. Undersøkelsene viser at ingen merket noen brå kursendring like før båten kolliderte med skjæret. Det ble tidligere trodd at båten hadde blitt kastet ut av kurs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det fulle ansvaret hviler derfor på de to navigatørene som var opptatt med å justere radarskjermene sine, og som derfor ikke navigerte etter fyrlykter og seilt kurs.

Ingenting tyder på at MS Sleipner var feilkonstruert, lite sjødyktig eller hadde dårlig flyteevne eller stabilitet. Det eneste kommisjonen påpeker er at det elektriske anlegget ble slått ut.

Døde av diesel

Nye opplysninger tyder på at flere av de 16 omkomne døde etter å ha fått lungene fylt av diesel. Flere personer som var i live da de ble reddet fra havet, døde kort tid etter. I sluttminuttene hostet de frådende dieselskum.

Hvis en person får lungene fylt med diesel, klarer hun etter en tid ikke å ta til seg oksygen, skriver Rogalands Avis. Flere tonn diesel ble presset til overflata etter Sleipner-forliset.

- Vår sønn døde av kjemisk lungebetennelse. Det var dieselen som tok ham, sier en av foreldrene som har fått dødsårsaken bekreftet fra legehold.

De har fått vite at flere døde av samme årsak.

Dagbladet.no kommer tilbake med mer om Sleipner.

Her finner du rapporten fra ulykkes-kommisjonen.

Her finner du departementets Sleipner-pressemelding.