HSH nekter å hete NHO ved sammenslåing

NHO ønsker å beholde det innarbeidede navnet. HSH krever navnebytte. Nå kan navnestriden stoppe den planlagte samlingen av de to næringslivsorganisasjonene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Siden slutten av februar har det vært kjent at de to største organisasjonene i næringslivet, Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) ønsker å gå sammen. Målet er å oppnå større slagkraft både i forhold til myndighetene og fagbevegelsen. Dersom alt går som planlagt, vil HSH og NHO slå seg sammen i en ny organisasjon fra 1. januar 2003.

Men en bitter navnestrid kan velte hele samlingen, skriver Dagens Næringsliv. Innen utgangen av mai er det meningen at organisasjonene skal avklare om det er grunnlag for reelle forhandlinger om sammenslåing.

- For oss er det viktig å markere at dette er noe nytt, ikke at den ene går opp i den andre. NHO blir vanskelig for oss. Våre medlemmer vil føle at de går inn i en bestående organisasjon, sier HSH-president Eigil Thorberg til avisa.

I NHO insisterer sterke krefter på å beholde det innarbeidede merkenavnet, men det går altså ikke HSH med på. Thorberg bekrefter at Næringsliv i Norge (NIN) er et navn som har vært brukt i samtalene.

- Vi har ikke et fastlåst synspunkt, men ut fra markedsundersøkelser observerer vi at NHO er et av de bedre merkenavnene i Norge, sier NHO-president Jens Ulltveit-Moe.

(NTB)