Hudfletter Jernbaneverket

Undersøkelseskommisjonen etter Åsta-ulykken retter flengende kritikk mot Jernbaneverket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er grunnleggende svakheter og mangler ved Jernbaneverkets sikkerhetsstyring, sier kommisjonens leder.

Kommisjonen la i dag vekt på at det ikke har latt seg gjøre å forklare den direkte ulykkesårsaken med 100 prosents sikkerhet.

Alle tekniske spor etter ulykken tyder imidlertid på at det nordgående toget ikke hadde grønt lys da det forlot Rudstad.

- Signalteknisk er det mest sannsynlig at signalet var rødt for nordgående tog, men det kan ikke utelukkes at det har vært et grønt blink av ett til fem sekunders varighet. Det kan ha med andre ord ha vært et øyeblikks feil, enten signalfeil eller menneskelig uoppmerksomhet, sier lagdommer Vibecke Groth som har ledet den regjeringsoppnevnte undersøkelseskommisjonen.

Jernbaneverket får flengende kritikk av kommisjonen. Rørosbanen hadde ikke noe anlegg for automatisk togstopp. Det fantes heller ingen togradio - til tross for at det skal finnes sikker kommunikasjon mellom trafikksentralen og toget. Kommunikasjonen mellom sentralen og toget var basert på bruk av mobiltelefon.