MÅTTE SNU: SAS-flyet måtte snu etter utslag på den ene hastighetsmåleren. Dette er et annet fly på vei ned til Gardermoen ved en helt annen anledning. Foto: HANS ARNE VEDLOG
MÅTTE SNU: SAS-flyet måtte snu etter utslag på den ene hastighetsmåleren. Dette er et annet fly på vei ned til Gardermoen ved en helt annen anledning. Foto: HANS ARNE VEDLOGVis mer

Humle snudde sydenfly

Zzzzzzzzzurret det til for SAS på vei til Malaga.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): SAS flyvning nummer SK4683 fra Oslo til Malaga fikk problemer i lufta i dag tidlig. Etter kort tid i lufta måtte maskinen snu etter at det fikk problemer med en av de to hastighetsmålingene i cockpit.

- Jeg kan bekrefte at flyet til Malaga måtte returnere til Gardermoen i dag. Begrunnelsen var en såkalt teknisk retur, sier informasjonssjef ved lufthavnen, Jo Kobro, til Dagbladet.

Men det var ikke en helt ordinær teknisk retur. Informasjonsrådgiver Gro Elin Hansen forteller at siden den ene hastighetsmåleren ikke fungerte optimalt så valgte kapteinen å ta u-sving og returnere til Norge.

- Da det ankom Gardermoen igjen så startet mekanikerne arbeidet for å finne feilen.

Zzzzuret det til
- Det viste seg at det var en humle som hadde skapte problemene. Den hadde kommet seg inn i et område hvor det tas inn luft, forklarerr Hansen.

Og for å legge all tvil til side: Dette er ikke snakk om en «humle» som noe spesielt innenfor flyteknisk terminologi, men en helt ordinær humle med vinger.

Sjefspilot Eivind Bjurstrøm i SAS forklarer at flymaskiner er utstyrt med to sett av såkalte pitotrør foran ved flyet. De står i fartsretningen.

- Luftstrømmen som kommer inn i disse rørene brukes til å finne hastigheten til flyet, sier Bjurstrøm til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når humla kom seg inn i røret gjorde dette utslag på hastighetsmåleren tilknyttet systemet i cockpit. Av sikkerhetsgrunner valgte derfor piloten å snu og få flyet på bakken.

- Ren innertier
- Dette er overhodet ikke noe farlig, men for å være på den sikre siden valgte man å snu. Piloten i flyet vet ikke hva som forårsaket dette utslaget, sier han.

Man fant samtidig synderen - humla lå nemlig igjen i røret. Bjurstrøm anslår røret til å være 6 millimeter i diameter.

- Humla må ha truffet ren innertier for å komme seg inn der, sier han.

Det finnes 33 forskjellige humlearter i Norge. De varierer fra ørsmå arbeiderhumler til større dronningbier på et par centimeter. Humlen er vanligvis mest irriterende for mennesket når den stikker oss, noe som gir en brennende smerte. Samtidig er det bar hunnhumlen som kan skade oss, ifølge Wikipedia.

Det er foreløpig uvisst hva slags type humle som surret det til og skapte problemer for de 134 sydentørste passasjerene i lufta i dag.

- Alt gikk rolig for seg. Passasjerene ble dessverre et par timer forsinka og måtte bytte fly. Alle passasjerene som måtte vente fikk forpleining, sier Hansen.

- Ekstremt sjelden
Hun har hørt med sine kolleger i SAS og det er klart at dette trolig aldri har skjedd tidligere.

- Dette er i alle fall ekstremt sjelden. Ingen her har hørt om det før. Det er jo litt kuriosa at en liten humle får et fly til å snu, men selvfølgelig er det beklagelig for våre passasjerer, sier hun.

Flyet tok første gang av 09.16 i morges, men returnerte. Den neste avgangen tok av klokka 12.00 og er nå i lufta på vet il Malaga.

HUMLE-RØR: Denne humla som ligger ille tilredt under femtiøringen snudde SAS SK4683 på vei til Malaga i Spania i morges. Foto: SAS
HUMLE-RØR: Denne humla som ligger ille tilredt under femtiøringen snudde SAS SK4683 på vei til Malaga i Spania i morges. Foto: SAS Vis mer