Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Humor mot hasj

Forvirra ungdommer i hasjrus er Oslo og Bærums nye offensiv mot utbredelsen av narkotika blant ungdom. Humor skal gjøre hasj mindre attraktivt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-Kampanjen begynner til høsten, og retter seg mot åttendeklassinger som ikke har røyka hasj ennå, sier Lilleba Fauske, direktør i Rusmiddeletaten.Sammen med byråd for eldre og bydelene, Erling Lae, presenterte Fauske kampanjen «Hasj. Stein i fire timer. Sløv i fire uker». Det viktigste middelet i kampanjen, er en film rettet mot ungdommen. Filmen skal blant annet vises på ungdomsskoler, fritidsklubber og som forfilm på kinoer i Oslo og Bærum.

Filmen begynner med et musikkorps som spiller på 17. mai. Korpset skal til venstre, men det får ikke den ene trommeslageren med seg. Han er i hasjrus, og fortsette rett fram aleine. Deretter er vi på karatetrening, hvor en ungdom skal slå i stykker en planke. Han bommer og får planken i hodet. Så kommer trommeslageren inn på karatetreningen og er like forvirra som karategutten.

Filmen ble ikke en slager på visningen.

-Her var det ikke mange som lo. Men filmen er myntet på en litt annen aldersgruppe, sier Fauske.

Deretter viste hun Bærumsversjonen av filmen - akkurat det samme én gang til, men med en Bærumslogo. Noen av tilskuerne lo høflig, andre forlot lokalet raskt.

- Vi bruker humor for å gjøre hasj mindre attraktivt. Det er vanskelig for 13-14-åringen å si nei. Men med denne kampanjen ønsker vi å skape usikkerhet rundt virkningen av hasjbruk. Hasj er et naturlig valg som hovedfiende nummer én, sier Fauske.