- Hun dør snart om vi ikke får hjelp

Nødanrop fra livredde passasjerer på ulykkesflyet offentliggjort.

INFERNO: To personer omkom etter at en Boeing 777 fra Asiana Airlines krasjlandet i San Francisco og tok fyr. Årsakene til ulykken er ikke kjent. Foto:
REUTERS/Eugene Anthony Rah/Handout via Reuters/NTB Scanpix
INFERNO: To personer omkom etter at en Boeing 777 fra Asiana Airlines krasjlandet i San Francisco og tok fyr. Årsakene til ulykken er ikke kjent. Foto: REUTERS/Eugene Anthony Rah/Handout via Reuters/NTB ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Livredde passasjerer på det sørkoreanske flyet som krasjlandet forrige helg, ringte den amerikanske 911-sentralen for å få hjelp etter at flyet hadde styrtet. Det er NBC som refererer til nødsamtalene, skriver NTB.

- Vi har vært på bakken i, jeg vet ikke, 20 minutter, en halvtime, sa en kvinnelig innringer. Hun fortalte at det var passasjerer inne i flyet med «kritiske skader og hodeskader».

- Vi holder på å miste en kvinne her. Vi prøver å holde henne i live.

I løpet av samtalen forsikret operatører på nødsentralen at hjelp var på vei.

Flere andre innringere klaget også til nødsentralen fordi det var lite mannskap på plass.

- Det ligger en kvinne her på gaten med ganske alvorlige brannskader i hodet, og vi vet ikke hva vi skal gjøre. Hun er alvorlig brent. Hun dør antakelig snart om vi ikke får noe hjelp, sa en annen innringer, skriver NTB.

Mistet halen To personer døde og 181 ble skadd da Asiana Airlines flygning 214 fløy for sakte og for lavt inn til landing på San Francisco internasjonale flyplass. Boeing 777-200ER-flyet havarerte da det slo halen inn i en barriere som skiller rullebanen fra sjøen.

Årsaken - eller mer trolig årsakene i flertall - til ulykken er ikke kjent. Det ble i går kjent at den automatiske fartsstyringen, kalt autothrottle, var slått på, men sannsynligvis ikke var aktiv. Denne skal sørge for at motorene til enhver tid får nok kraft til å holde den forhåndsinnstilt hastigheten konstant.

Været på ulykkestidspunktet beskrives som svært godt, og det er et mysterium hvordan de erfarne pilotene ikke la merke til at innflygningshastigheten og -banen var feil.

Ingenting tyder så langt på at det var noe teknisk feil med selve flyet.

Erfarne piloter Piloten som førte flyet under landing hevder at han ble blendet av et skarpt lys. Det er ikke kjent hva dette eventuelt kan ha vært.

777 OVER 777: En Boeing 777 fra Asiana Airlines passerer over halen til det forulykkede flyet av samme type under landing på San Francisco internasjonale flyplass. Før denne krasjlandingen hadde flytypen en nesten plettfri sikkerhetsvandel. Foto: Justin Sullivan/Getty Images/AFP/NTB Scanpix
777 OVER 777: En Boeing 777 fra Asiana Airlines passerer over halen til det forulykkede flyet av samme type under landing på San Francisco internasjonale flyplass. Før denne krasjlandingen hadde flytypen en nesten plettfri sikkerhetsvandel. Foto: Justin Sullivan/Getty Images/AFP/NTB Scanpix Vis mer

Kaptein Lee Kang-kook hadde bare noen titalls timers flyerfaring med 777 og var under opplæring på modellen. Han har imidlertid samlet nesten 10 000 timer om bord andre flytyper, inkludert jumbojeten 747. Denne flytypen har han også landet tidligre på den aktuelle flyplassen.

Til høyre i cockpiten satt Lee Jeong-Min og var på sin første tur som instruktørpilot på flytypen. Han har over 12 000 timer flyerfaring. Rundt 3000 av disse er om bord 777. Dette var første gang de to pilotene fløy sammen, noe som ikke er uvanlig innen kommersiell lufttrafikk.

Kommunikasjons- problemer? Etterforskere ved den amerikanske havarikommisjonen NTSB skal blant annet undersøke om kommikasjonsproblemer mellom pilotene kan ha bidratt til ulykken. Flere havari på 80-tallet hadde utspring i at besetningsmedlemmer ikke våget å utfordre avgjørelsen og handlingene til den mest erfarne om bord.

- Vi er definitivt interessert i å se om det har vært noen utfordringer med kommunikasjonen mellom mannskapet - om det var en situasjon hvor folk ikke våger å utfordre hverandre, sier Deborah Hersman ved NTSB til nyhetsbyrået AP.

TRYGT: Dette er første gang en ulykke med Boeing 777 har ført til passasjerdødsfall.  Langdistansemodellen har vært i drift i nesten 20 år. Foto: EPA/NATIONAL TRANSPORTATION SAFETY BOARD / NTB Scanpix
TRYGT: Dette er første gang en ulykke med Boeing 777 har ført til passasjerdødsfall. Langdistansemodellen har vært i drift i nesten 20 år. Foto: EPA/NATIONAL TRANSPORTATION SAFETY BOARD / NTB Scanpix Vis mer
KREVENDE ARBEID: Etterforskere fra den amerikanske havarikommisjonen NTSB prøver å legge puslespillet av årsaker som førte til ulykken. Foto: EPA/NATIONAL TRANSPORTATION SAFETY BOARD/NTB SCANPIX
KREVENDE ARBEID: Etterforskere fra den amerikanske havarikommisjonen NTSB prøver å legge puslespillet av årsaker som førte til ulykken. Foto: EPA/NATIONAL TRANSPORTATION SAFETY BOARD/NTB SCANPIX Vis mer