- Hun er i alvorlig trøbbel

Kristin Halvorsen er i harnisk. Carl I. Hagen varsler hardkjør. Forsvarsminister Kristin Krohn Devold får det tøft i dagene som kommer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsvarsminister Kristin Krohn Devold holder fast ved at andre handlet fatalt feil da to jagerfly slapp klasebomber over skytefeltet Hjerkinn.

I NRKs «Først og sist» med Fredrik Skavlan i går kveld uttalte Krohn Devold følgende:

- Departementet er helt uskyldig i den saken (bombingen med klasebomber i Hjerkinn skytefelt i forrige måned, red.anm.).

Og hun presiserte:

- Jeg gjør det helt klart at departementet ikke var involvert.

«Dødssynd»

Uttalelsene skaper politisk storm. SV-leder Kristin Halvorsen slår kort og godt fast at Kristin Krohn Devold i Fredrik Skavlans program begikk en «dødssynd» for en statsråd. En minister gir nemlig ingen andre skylda. Hun tar ansvaret selv, for Stortinget ser ingen andre enn statsråden.

- Nå er forsvarsministeren i alvorlig trøbbel, sa Halvorsen til Dagbladet i går kveld etter at hun hadde sett Kristin Krohn Devolds opptreden i «Først og sist».

- Må redegjøre

Lederen av Offisersforbundet, Peter André Moe, så samme uttalelse. Han sier til Dagbladet at han er «rystet».

- Tidligere forbrukerminister Anne Lise Bakken (Ap) skyldte en gang på embetsverket. Hun måtte gå. Jeg tror ikke jeg har opplevd liknende fra en statsråd siden den gang, sier Moe til Dagbladet.

SV-leder Kristin Halvorsen er klar i sin sak:

- Nå må Krohn Devold komme til et åpent Storting og redegjøre for at en norsk og en nederlandsk jager kunne få slippe klasebomber ned over Hjerkinn skytefelt. I Stortinget må hun på en helt annen måte demonstrere at hun tar det hele og fulle ansvaret for denne fadesen, sier hun til Dagbladet.

I denne saken avslører Krohn Devold at hun ikke har kontroll over det som skjer i Forsvaret, sier Halvorsen.

Fikk ikke formidlet

Bruken av klasebomber var i strid med tidligere forsvarsminister Bjørn Tore Godals instruks fra februar 2001. Denne instruksen skulle blitt formidlet nedover i systemet, slik at de som har ansvaret for å gi tillatelser til forskjellig våpenbruk i landets skytefelt, hadde kjent til at man ikke skal bombe med klasebomber i Norge. Men dette skjedde ikke, slår Peter André Moe i Offisersforbundet fast.

- Det er departementets ansvar å få alle ledd i Forsvaret til å få kjennskap til nye instrukser. Når slike instrukser ikke er kjent, må forsvarsledelsen ta ansvaret for det. Da nytter det ikke å skylde på andre, slik Krohn Devold gjør, sier Moe.

Jagerfly-trøbbel

Carl I. Hagen varslet i går hardkjør mot forsvarsministeren etter at det ble kjent at Krohn Devold grep inn personlig for å utsette utviklingskontrakten med jagerflyet Eurofighter.

Stortingets flertall mener Norge bør samarbeide med Eurofighter.

Frp-formannen vil tvinge Krohn Devold til å delta like sterkt i denne utviklingen av Eurofighter som i den amerikanske F-35-jageren. Dette er forsvarskomiteens leder, Marit Nybakk (Ap), langt på vei enig i.

Nybakk sier til Dagbladet at hun vil følge saken med ørneblikk i tida framover.

Hensynet til norsk industri er av stor betydning i forbindelse med Norges kjøp av neste generasjons jagerfly, en investering på rundt 40 til 45 milliarder kroner.

SV og Sp er helt på linje med Nybakk og Hagen i saken.

I går skrev Dagbladet at departementet flere ganger i høst har utsatt avgjørende møter med Eurofighter. Formålet har vært å komme fram til premisser for et samarbeid. Eurofighter frykter at utsettelsene betyr at Norge ikke vil delta i utviklingsprosjektet.

Instruksjon

Frp-formann Carl I. Hagen reagerer sterkt på dette.

Han er parat til å instruere forsvarsministeren til å samarbeide med Eurofighter.

- Det handler om norsk industris framtid. Ved kontraktsinngåelser i forsvarssammenheng er det vanlig i alle land at man sørger for å koble nasjonal industri inn i prosjektene. Derfor skal forsvarsministeren sørge for at norsk industri får gode gjenkjøpsavtaler, både med det amerikanske selskapet Lockheed Martin, som utvikler F-35-jageren, og med Eurofighter, sier Hagen.

Marit Nybakk sier Eurofighter vil bli et tema når komiteen møter ministeren i neste uke.

Dårlige erfaringer

Norske myndigheter har tidligere hatt et problematisk forhold til den amerikanske flyprodusenten. I 1995 ble det klart at Lockheed nektet norske myndigheter innsyn i opplysninger om oppgraderingen av våre F-16-fly. Oppgraderingen kostet norske skattebetalere om lag 2,5 milliarder kroner. Mange trodde dette ville få konsekvenser for valget av neste generasjons kampfly.

Det viste seg likevel at norske myndigheter henvendte seg nettopp til amerikanerne.