REDDET LIV: Eva Nordström fra Järbo var i 1986 prosjektleder for det ene av regeringsbyggene i Oslo som ble angrepet. Fotograf: Jan Lorentsson, Dalslänningen.
REDDET LIV: Eva Nordström fra Järbo var i 1986 prosjektleder for det ene av regeringsbyggene i Oslo som ble angrepet. Fotograf: Jan Lorentsson, Dalslänningen.Vis mer

Hun kan ha reddet mange liv med sine tegninger

Eva Nordström var prosjektleder for arkitektene som bygget R4.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) Det skriver den svenske avisen Dalslänningen i sin papirutgave.

Eva Nordström (70) fra Järbo i Sverige, var proskjektleder for byggingen av R4, som med sin ugjenkjennelige fasade bærer preg av bombingen. 

R4 er bygningen som sammen med høyblokka ble hardest rammet av bilbomba 22. juli.

Fulgte med Nordström bodde i Oslo i flere år, og ble headhuntet til å lede ti arkitekter som i 1986 tegnet R4 i Regjeringskvartelen. På den skjebnesvangre dagen satt hun hjemme og fulgte med ødeleggelsene etter eksplosjonen som rammet Oslo, skriver Expressen.

Hennes viktigste arbeid var sikkerheten i bygningen, da Olof Palme nettopp hadde blitt skutt og drept.

- Vi tenkte at vi nå gikk inn i en ny era, sier hun. 

Veldig sikkerhetsbevisste Hun ble sjokkert da hun så hvordan det brant og at flere vinduer var blåst ut av den kraftige eksplosjonen, men er glad for å kunne oppleve at skadene ble mindre enn det man først trodde.

Trolig var sikkerhetsarbeidet til Nordström en av årsakene til dette.

-  Når man ser hvordan bomben eksploderte, tenker jeg at hvis vi ikke hadde vært så sikkerhetsbevisst kunne det blitt enda større skader, sier hun. 

Nordström påpeker også ovenfor avisen at høyblokken ble bygget langt tidligere (1958) og dermed hadde ikke den de samme sikkerhetsforanstaltningene som det Regjeringsbygg R4 hadde.

Underjordisk tunnel En annen livreddende faktor var at bomben ble plassert på et absorberende underlag. Under bombebilen var det en underjordisk tunnel som tok av mye av kraften i eksplosjonen. 

Bombeeksperter tror at Behring Breivik ikke visste at det var så store hulrom under området der han parkerte bilen. Trolig hadde resultatet blitt enda verre om han han hadde plassert ladningen et sted i Grubbegata der tunnelene ikke passerer under.

- Mesteparten av kraften gikk ned i bakken fordi han parkerte over det underjordiske anlegget. På et annet underlag ville vi sett en helt annerledes effekt. Så nært grunnen til høyblokka kunne nok bygninger ha rast sammen, sa Per Nergaard i Norsk Folkehjelp til Dagbladet på onsdag.

OPPRYDNING: Statsbygg er i arbeid med opprydning  i området der bomben gikk av mellom R-4 (Olje- og Energidepartementet og Nærings- og handelsdepartementet) og Høyblokka etter bombeangrepet mot Regjeringskvartalet 22. juli 2011. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix
OPPRYDNING: Statsbygg er i arbeid med opprydning i området der bomben gikk av mellom R-4 (Olje- og Energidepartementet og Nærings- og handelsdepartementet) og Høyblokka etter bombeangrepet mot Regjeringskvartalet 22. juli 2011. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix Vis mer