JOBBET FOR ERNA: Julie Brodtkorb har i mange år jobbet tett på Høyre-leder og statsminister Erna Solberg. Fra 2013 var hun statssekretær og fram til i vår stabsjef ved statsministerens kontor. Men 25. september startet hun som administrerende direktør i Maskinentreprenørenes forbund, og i dag kritiserer hun regjeringen for å ikke levere nok penger til veibygging. Foto: Kyrre Lien / NTB Scanpix
JOBBET FOR ERNA: Julie Brodtkorb har i mange år jobbet tett på Høyre-leder og statsminister Erna Solberg. Fra 2013 var hun statssekretær og fram til i vår stabsjef ved statsministerens kontor. Men 25. september startet hun som administrerende direktør i Maskinentreprenørenes forbund, og i dag kritiserer hun regjeringen for å ikke levere nok penger til veibygging. Foto: Kyrre Lien / NTB ScanpixVis mer

Statsbudsjettet 2018

Hun var Ernas høyre hånd. Nå er Julie skuffet over gamlesjefen

Rollebytte for Julie Brodtkorb: - Man burde kunne forvente at regjeringen leverte bedre på Nasjonal Transportplan.

(Dagbladet): Hun har vært Erna Solbergs nærmeste medarbeider i mange år. Fram til i vår var hun stabssjef ved Statsministerens kontor.

Men i dag er Julie Brodtkorb skuffet over statsministeren. For nå er hun administrerende direktør for Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) - og langt fra fornøyd med statsbudsjettet.

- De mangler 2,6 milliarder for å fylle opp første periode av Nasjonal transportplan (NTP). Så hører jeg at de skryter av en historisk veisatsing. Ja, de øker veibudsjettet for 2018 med 1,7 milliarder kroner. Men mine entreprenører har stablet opp med arbeidskraft til å kunne sette i gang med NTP. Men allerede nå mangler de 2,6 milliarder hvis de skal følge opp det de selv gjorde i juni, sier Brodtkorb til Dagbladet.

I sin nye rolle som sjef for norske entreprenører var hun på plass sammen med et stort antall interesseorganisasjoner og lobbyister i Stortingets vandrehall i dag da finansminister Siv Jensen la fram forslaget til statsbudsjett.

- Kan sette folk i arbeid

- Jeg kan ansette de gutta som LO vil ha i tiltak. Det eneste de trenger, er å stå opp om morran. Vi kan lære dem opp. Men vi må ha penger til å bygge vei, sier Brodtkorb, og fortsetter:

- Det siste regjeringen gjorde før Stortinget gikk fra hverandre i juni, var å legge fram Nasjonal transportplan. Da må man kunne forvente som en selvfølge at regjeringen følger det opp i det første budsjettet etter det.

- Så sier de at mye av veibevilgningene ble lagt inn i tiltakspakkene i de to foregående budsjettene. Men da må de jo sørge for at små, norske entreprenører som Norge består av, kan få disse kontraktene. Nå lager de jo kontraktene så svære at det i prinsippet er tre norske aktører som kan få dem, eller utlendinger, sier Brodtkorb.

- Så nå er du skuffet over din tidligere sjef?

- På dette punktet er jeg skuffet. Men jeg er glad for at de setter ned formuesskatten noe og senker bedriftsbeskatningen. Det gjør at vi kan ansatte de som i dag ikke er i jobb, men på tiltak, sier Brodtkorb.

- Ligger godt an

- Det er helt naturlig at MEF fronter interessene til medlemsbedriftene og er utålmodig etter å bygge mer vei. Det er vi også, og statsbudsjettet for 2018 er en kraftfull satsing på vei, sier leder av Stortingets transportkomité, Helge Orten (H), til Dagbladet.

- NHO har sagt at satsingen på samferdsel fortsetter, og at en ambisiøs Nasjonal transportplan følges opp på en god måte. Med en normal opptrapping i de kommende årene ligger vi godt an til å oppfylle første seksårsperiode av NTP.

- Det er også helt normalt at det første året i perioden er lavere enn gjennomsnittet I 2015 vant norske entreprenører 96 prosent av kontraktene for å bygge nye veier, og veisatsingen til regjeringen vil gi mange nye oppdrag for norske entreprenører i årene som kommer, fortsetter Orten.

- Historisk satsing

I budsjettforslaget for 2018 foreslår regjeringen å bevilge 67,5 milliarder kroner over samferdselsbudsjettet.

- Denne regjeringen har levert en historisk satsing på samferdsel. Aldri før har det vært satset så tungt på det å vedlikeholde det vi har, samtidig som det bygges ny og moderne infrastruktur. Siden 2013 er bevilgningene økt med vel 60 prosent, inkludert forslaget til 2018-budsjett, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Det er veiformål som får den største økningen i budsjettet for 2018. Det er foreslått å bevilge om lag 35,9 milliarder kroner.

Følger opp Nasjonal transportplan

Gjennom Nasjonal transportplan 2018-2029 er hovedtrekkene for samferdselssektoren de neste årene lagt. Regjeringen vil i 12-årsplanen bruke 1.064 milliarder 2017-kroner på modernisering av infrastrukturen og på utvikling av sikre og effektive transportløsninger.

- Rekordsatsingen kommer hele landet til gode og vil gi bedre reisehverdager, sikrere transport og økt mobilitet. Muligheter for vekst og arbeidsplasser henger nøye sammen med gode samferdselsløsninger. 2018 er første budsjettår i NTP 2018-2029. Med det budsjettet vi legger fram i dag vil vi være godt i gang med satsingen, sier samferdselsministeren ifølge pressemeldingen.