Hunden kokte i hjel mens eieren shoppet

Veterinær: - Hjelper ikke å lufte i bilen. Slik tar du vare på hunden i sommervarmen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Handleturen til shoppingsenteret i Charlottenberg rett over svenskegrensa ved Kongsvinger, endte i tragedie for hunden og dens unge eier fra Nord-Norge.

Etter to timer innelukket i bilen i kvelende varme på parkeringsplassen, var den vesle cairn terrieren i elendig forfatning da eieren og hans far var tilbake etter shoppingrunden.

En halv time seinere var hunden død da den kom fram til veterinær i Kongsvinger i går ettermiddag. Nå blir eieren etterforsket for dyremishandling av svensk politi.

- Dyreplageri, skriver politiet

Under overskriften "Dyreplageri, Charlottenberg" forteller politiet i Värmland om episoden på sin egen hjemmeside.

Politiet i Hedmark er blitt anmodet av sine svenske kolleger om å sikre at den døde hunden blir tatt vare på for obduksjon.

- Dette er årstiden da det jevnt dukker opp jevnlige meldinger om hunder som kollapser på parkeringsplasser. Du trenger ikke være veterinær for å skjønne at hunder ikke tåler å sitte lenge i bilen i  en slik varme, sier operasjonsleder Geir Rygh i Hedmark politidistrikt til Dagbladet.no.

Ulykkelig eier

 PASS PÅ HUNDEN:  Den vesle terrieren var i elendig forfatning etter å ha ventet ute i gloheit bil i to tiemr mens eieren handlet på Charlottenberg shoppingsenter. Her fra åpningen i fjor. Foto: MORTEN HOLM, SCANPIX.
PASS PÅ HUNDEN: Den vesle terrieren var i elendig forfatning etter å ha ventet ute i gloheit bil i to tiemr mens eieren handlet på Charlottenberg shoppingsenter. Her fra åpningen i fjor. Foto: MORTEN HOLM, SCANPIX. Vis mer

Og veterinær Ulrich Ohm i Kongsvinger understreker alvoret - og gir råd. Det var han som tok i mot den døde cain terrieren på sin dyreklinikk i går kveld.

- Hundeeieren og hans far var meget ulykkelige over det som hadde skjedd. Han var på besøk hos faren i Oslo, og de to hadde tatt med hunden på handleturen.

- Den første feilvurderingen de gjorde, var at de trodde at de mørke rutene ville hindre at det ble varmt inne i bilen. Det er en feilslutning, sier veterinær Ohm til Dagbladet.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han kjenner til mange alvorlige hundeskader i opphetet bil, og advarer kraftig om farene ved starten på sommersesongen.

Koker ved 42 grader

- Hunder kan ikke svette gjennom annet enn tunga når de peser. De kommer ganske raskt opp i en kritisk kroppstemperatur på 42 grader. Dermed begynner organismen i praksis å koke, sirkulasjonen går tregere og hundene går inn i sjokktilstand, advarer veterinæren.

At sotete ruter hjelper mot opphetete bilkupeer, er den første myten veterinæren vil avlive. Myte nummer to, som ikke stemmer: det hjelper ikke å med lufteåpning i vinduene.

- Med dagens temperaturer er det 60-70 grader i løpet av en halvtime uansett. Og da kan skaden være skjedd uansett. Åpen bakdør i stasjonsvogner der hunden står i bur hjelper imidlertid.

- Kan hunden bli igjen i bilen hvis du bare skal et kort ærend?

Hunden kokte i hjel mens eieren shoppet

- Jeg ville ikke etterlatt en hund inne i bilen hvis jeg for eksempel hadde planlagt å være tilbake om et kvarter. Hvis du blir heftet noen minutter, kan hunden ha fått problemer allerede.

Små og store hunder

- Er det noen forskjell på store og små hunder - med mye eller lite pels?

- I praksis ikke.

- Hva skal man gjøre hvis hunden allerede er blitt dårlig av varmen?

- Det gjelder å få sirkulasjonen til hjernen i gang igjen. Hold hunden i bakbeina med hodet ned.

Glem hengerfestet

- Bør vi sette hundene utenfor bilen når vi handler?

- Definitiv, men fest ikke båndet i tilhengerfestet som mange gjør. Jeg kjenner til flere saker der eieren har glemt hunden og slept den etter bilen. Fest båndet i håndtaket på døra på førersiden. Da er det umulig å glemme, tipser veterinær Ulrich Ohm. 

OVEROPPHETET: : Det var en hund av denne rasen - cairn terrier - som døde etter to timer i en overopphetet bil i går mens eier var på shopping.