Hundene på Guantanamo

Det må være forbudt for norske bedrifter å tjene penger på menneskerettighetsbrudd, skriver Erling Borgen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Den 11. januar 2002 kom de 30 første fangene med fly fra Afghanistan til Guantanamo-basen. De var blitt fraktet i et amerikansk C 17 cargofly. De var neddopet, hadde hetter over hodet, påført øreklokker, og var lenket fast til setene og til hverandre.

I løpet av de neste tre månedene ble mer enn 500 fanger fraktet til Guantanamo. Her er de holdt fengslet I årevis, blitt torturert og mishandlet, i strid med all lov og rett. Til og med barn er fraktet til Guantanamo og har sittet i Camp Iguana.

Joel Hepburn var Kværners drivstoffsjef på basens flyterminal, da fangeflyene landet. Jeg har nettopp fått tilgang til en utgave av Guantanamos interne avis, The Wire, datert 4. oktober 2002. Her forteller Kværners drivstoffsjef om det som skjedde: «Dette var crazy. I januar, februar og inn i mars, landet og lettet flyene hele tiden. De måtte få drivstoff og sendt av gårde, slik at flere fly kunne lande. Det var helt utrolig. Mitt livs største utfordring», forteller Kværners mann, som arbeidet i samarbeid med det amerikanske oljeselskapet Willbros.

Avisens artikkel om Kværner/Willbros bærer overskriften: «Fuels Paradise: This crew of contractors makes Guantanamo go». Avisen skildrer stemningen:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer