SELVKJØRT: Volvo presenterer hvordan de selvkjørende bilene fungerer, ved å vise risikoanalyser og sammenligne med tentative ulykkessituasjoner en vanlig bil kan komme opp i. Video: Volvo Vis mer

Selvkjørende biler:

Hundre Gøteborg-familier får selvkjørende biler

Nå vil Arbeiderpartiet ha en nasjonal satsing på selvkjørende kjøretøy, slik at også Norge kan sette i gang tilsvarende prosjekter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Bilene kjører av seg selv og folk bare sitter der, noen sover. Det ser litt «scary» ut på videoene, innrømmer ordfører i Gøteborg, Ann-Sofie Hermansson.

Hun er på Norgesbesøk og forteller stolt om prosjektet hun har vært med på å legge til rette for, og som om bare noen uker skal realiseres.

- Hundre Gøteborgs-familier skal kjøre rundt i hundre selvkjørende biler. Ideen er at de skal kjøre disse bilene for å se hvordan en kan utvikle teknologien og hvordan det kan fungere framover. Det snakkes mye om selvkjørende biler, vi vil se hvordan de fungere, sier Hermansson til Dagbladet.

BESØKTE AP: Ordfører i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson (til venstre) besøkte onsdag Aps Bratteli-seminar for å fortelle om prosjektet med selvkjørende biler. Her sammen med Oslos byrådsleder Raymond Johansen og nestelder i AP, Hadia Tajik. 
BESØKTE AP: Ordfører i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson (til venstre) besøkte onsdag Aps Bratteli-seminar for å fortelle om prosjektet med selvkjørende biler. Her sammen med Oslos byrådsleder Raymond Johansen og nestelder i AP, Hadia Tajik.  Vis mer

Prosjektet er et samarbeid mellom Volvo, den politiske ledelsen, det svenske trafikkverket og en rekke andre offentlige og private aktører.

Forventningene er at automatiseringen skal gi tryggere og mer miljøvennlig samferdsel der veiene brukes mer effektivt.

- Hindres av regelverk

Også i Oslo er et forsøksprosjekt med selvkjørende kjøretøy på trappene.

- Denne uka kjører Ruter i gang arbeidet med å utvikle selvkjørende minibusser, forteller byrådsleder Raymond Johansen.

Målet er 10 til 50 selvkjørende minibusser som skal være en del av det vanlige kollektivnettverket i Oslo. Prosjektet er imidlertid helt i startgropa, og starter nå med å innhente informasjon fra leverandørene av selvkjørende kjøretøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det statlige regelverket hindrer oss i å være den testarenaen vi gjerne vil være. Men vi kan ikke sitte å vente på nytt regelverk fra regjeringen. Vi må gjøre det vi kan for å forberede oss, sier Johansen, som ikke nødvendigvis må vente så lenge.

En lovendring som åpner for testkjøring er varslet fra regjeringen, og kan bli vedtatt i Stortinget allerede i vår.

Blir Ap-politikk

Selvkjørende kjøretøyer blir nå også prioritert arbeiderpartipolitikk.

-I vårt nye partiprogram er vi veldig tydelige på at vi trenger en nasjonal satsing på ubemannet teknologi og kunstig intelligens, både på utvikling og utprøving av det, sier nestleder og leder i programkomiteen, Hadia Tajik.

For å bidra til kollektivutvikling, tar AP også inn i partiprogrammet et forslag om at staten skal ta inntil 70 prosent investeringskostnadene på nye kollektivprosjekter i storbyene.

- Det er store kollektivprosjekter på gang i flere norske byer som Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim. De har det til felles at de er under planlegging nå. Det betyr at en i denne fasen kan legge inn en satsing på selvkjørende fartøy. Det vil både være bra for å få ned klimautslippene og skape arbeidsplasser i Norge,

- Risikerer vi ikke økt arbeidsledighet som følge av automatiseringen?

- Teknologiutviklingen er her, vi ønsker den velkommen. Gjennom historien har det vært mange skrekkvisjoner på hva teknologiutviklingen vil medføre. I sum har det stort sett vist seg at det innebærer at en må jobbe på nye måter. Når Norge har den sterke kompetansen på industri og på selvkjørende maritime fartøyer som vi har, så gir det et potensial til å skape nye arbeidsplasser innen nye sektorer, mener Tajik.