BOMBEN:  Åstedet for bomben og eksplosjonen i Oslo, utenfor Regjeringskvartalet 22. juli. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix .
BOMBEN: Åstedet for bomben og eksplosjonen i Oslo, utenfor Regjeringskvartalet 22. juli. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix .Vis mer

Hundrevis av meldinger satt i kø 22. juli

Politi, helsevesen og brannvesen måtte i flere hundre tilfeller vente på tur da de brukte såkalte talegrupper i det nye nødnettet under terrorangrepene 22. juli.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

600-700 ganger ble samtalene satt på vent fra klokka 14 til 24 fredag 22. juli, skriver Aftenposten. På en vanlig dag skjer dette cirka 100 ganger.

Det er en ny rapport fra Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK) som viser at den økte trafikken over det nye nødnettet avdekket svakheter med systemet. Politi, brannvesen og helsevesen måtte vente for å få snakke med sine kolleger i såkalte talegrupper. I det gamle analoge nødsambandet, som Nordre Buskerud politidistrikt fortsatt brukte 22. juli, kunne man avbryte en pågående samtale. Det går ikke i det nye systemet, som er under utrulling i hele landet.

Likevel er hovedkonklusjonen at nødnettet fungerte godt både 22. juli og de påfølgende dagene.

- Når det gjelder store talegrupper der personell ikke får kommet til orde, må nødetatene og DNK analysere problemstillingen i fellesskap, sier direktør Tor Helge Lyngstøl i DNK til avisa.

Rapporten trekker fram at de nye felles talegruppene ble i liten grad benyttet. Dekningen blir betegnet som bedre, og det var lettere å høre hva som ble sagt på grunn av forsterket talekvalitet. Utbyggingen i resten av landet vurderes som en hastesak.

(NTB)