ULIK OPPFATNING: - Vi har en ulik oppfatning av hvor raskt dette er mulig å få til, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen om arbeidet med å fjerne kontanter fra Oslo-bussene for å bedre sjåførenes sikkerhet. Foto: Ruter
ULIK OPPFATNING: - Vi har en ulik oppfatning av hvor raskt dette er mulig å få til, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen om arbeidet med å fjerne kontanter fra Oslo-bussene for å bedre sjåførenes sikkerhet. Foto: RuterVis mer

«Hurtigarbeidende» komité skulle stoppe bussran

Men fire år var ikke nok for å få bort kontantene som frister ranerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Yrkestrafikkforbundets (YTF) organisasjonssjef Geir Anthonsen synes ikke fire år kvalifiserer til uttrykket «hurtigarbeidende».

Så lenge er det siden et møte hvor sjefen for selskapet som samordner kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, Ruter, ifølge Anthonsen lovet å nedsette en «hurtigarbeidende komité».

Formålet var å få bort kontantkjøp fra bussene, for å få slutt på stadige bussran.

«Hurtigarbeidende komité» - Jenssen sa at han skulle få i gang en hurtigarbeidende komité. Han sa at han var enig med oss, forteller Anthonsen til Dagbladet.

- Hva skjedde i etterkant?

- Ingenting. Først var vi tålmodige, så purret vi, og så purret vi igjen. Så ble det et nytt møte med en hos Ruter som har jobbet med billettsystemet deres, og da hadde alt blitt veldig vanskelig, sier Anthonsen til Dagbladet.

- Helt enig Konfrontert med dette svarer Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen at han og Anthonsen kanskje har ulik oppfatning av hvor raskt kontantfrie busser er mulig å få til.

- Jeg sa at jeg er helt enig i at vi ønsker kontantene ut av bussene, og jobber for å få det til, og det har vi gjort. Vi gjør det stadig mindre attraktivt å kjøpe billett på buss og trikk. Spørsmålet er hvor fort dette kan gjennomføres uten at det går ut over kundene, sier Jenssen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

RANET PÅ JOBB: Bussjåførene Chalak Mamle (i midten) og Fahim Shirzad (t.h.) ble ranet på jobb. Mamles sønn Karzan (t.v.) var til stede da faren ble ranet natt til mandag. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
RANET PÅ JOBB: Bussjåførene Chalak Mamle (i midten) og Fahim Shirzad (t.h.) ble ranet på jobb. Mamles sønn Karzan (t.v.) var til stede da faren ble ranet natt til mandag. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- Hvorfor ble det ikke nedsatt noen «hurtigarbeidende komité»?

- Det arbeidet har vi nå gjort sammen med partene i arbeidslivet, og så har vi avtalt et nytt møte med dem over sommeren, og fra 1. oktober øker vi ytterligere prisene på ombordsolgte billetter, sier Jenssen til Dagbladet.

Stockholm-Oslo I april i år konkluderte en arbeidsgruppe ledet av Arbeidsdepartementet med at målet er å gjøre bussene kontantfrie. Det har de vært i Stockholm siden april 2007 - med klare sikkerhetsgevinster ifølge busselskapet Nobinas presseansvarlige Jasmine Eklund.

Bernt Reitan Jenssen peker på forskjeller mellom de to byene, som at Stockholm har bemannede t-banesperrer. Han tror det kan bli vanskelig i mer grisgrendte strøk hvis kundene ikke får kjøpe billett på bussen.

- Trenerer Nå jobbes det med systemer hvor kundene kan kjøpe billett via mobiltelefon og internett.

- Det har skjedd mye siden det møtet med YTF, sier Bernt Reitan Jenssen.

Geir Anthonsen i YTF ser det hele litt annerledes.

- Mitt klare inntrykk er at Ruter trenerer saken, sier han til Dagbladet.

- TRENERER: - Mitt klare inntrykk er at Ruter trenerer saken, sier Geir Anthonsen i Yrkestrafikkforbundet. Foto: YTF
- TRENERER: - Mitt klare inntrykk er at Ruter trenerer saken, sier Geir Anthonsen i Yrkestrafikkforbundet. Foto: YTF Vis mer