Smitte på Hurtigrute-cruise

Hurtigruten-sjefen: - Jeg er lei meg

Hurtigrutens konsernsjef tar selvkritikk etter coronautbrudd.

UTBRUDD: - Hovedprioriteten er å ta vare på crewet - både de som er smittet og ikke smittet. Også gjestene som har vært på skipet skal tas vare på, sier Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert
Fullvaksinerte: 69.33% Første dose: 78.21%

Hurtigruten beklager at 36 besetningsmedlemmer og fire passasjerer nå er coronasmittet, etter å ha seilt med MS «Roald Amundsen».

- En foreløpig evaluering viser at det har vært svikt i flere av våre interne prosedyrer. Derfor er vi nå i gang med en full gjennomgang av alle prosedyrer, og alle sider av vår egen håndtering, skriver konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Han understreker også at han syns dette er en alvorlig situasjon.

- Dette er en alvorlig situasjon for alle som er berørt. Vi har ikke vært gode nok og vi har gjort feil. På vegne av alle oss i Hurtigruten er jeg lei meg for det som har skjedd. Vi tar ansvaret vårt fullt ut, skriver Skjeldam i en pressemelding.

Stopper ekspedisjonscruise

Skjeldam skriver videre at de inntil videre stopper alle planlagte ekspedisjonscruise.

- Vår egen rutinesvikt og økt smitte internasjonalt, gjør at vi inntil videre innstiller alle våre ekspedisjonscruise-seilinger både i og utenfor norsk farvann, skriver Skjeldam.

Det rammer MS «Roald Amundsen», MS «Fridtjof Nansen» og «MS «Spitsbergen».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer