LESER DU FORSIKRINGSVILKÅRENE?: Bare hver sjette kunde mener forsikringsselskapenes priser og betingelser er lette å sette seg inn i, viser en ny undersøkelse. I undersøkelsen svarer rundt halvparten at de har lest forsikringsvilkårene så nøye at de vet hva forsikringene dekker. Foto : Berit Roald / NTB SCANPIX
LESER DU FORSIKRINGSVILKÅRENE?: Bare hver sjette kunde mener forsikringsselskapenes priser og betingelser er lette å sette seg inn i, viser en ny undersøkelse. I undersøkelsen svarer rundt halvparten at de har lest forsikringsvilkårene så nøye at de vet hva forsikringene dekker. Foto : Berit Roald / NTB SCANPIXVis mer

Husk å sjekke forsikringene dine

Kun halvparten av oss har lest forsikringsvilkårene så nøye at vi vet hva forsikringene dekker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bare hver sjette kunde mener forsikringsselskapenes priser og betingelser er lette å sette seg inn i, viser en ny undersøkelse. Nå tar en aktør til orde for samordning av innholdet i forsikringene, skriver NTB.

I undersøkelsen svarer rundt halvparten at de har lest forsikringsvilkårene så nøye at de vet hva forsikringene dekker. Den er gjennomført av MMI Ipsos på oppdrag fra DNB Skadeforsikring.

- Det som kommer fram i denne undersøkelsen er absolutt ikke overraskende. Vi vet at folk synes det kan være vanskelig å lese disse papirene, og får man en bunke papirer i posten, kan dette virke overveldende, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør i forsikringsselskapet If.

NTB skriver videre at om lag halvparten av de spurte mener man bør sjekke pris og vilkår på forsikringen minst årlig for å sikre seg de beste betingelsene, men bare én av fem oppgir at de faktisk gjorde dette ved forrige forfall.

Eldre «shopper» minst Undersøkelsen viser også at eldre kunder er mest lojale når det gjelder forsikring, og de «shopper» veldig sjelden rundt for å finne beste pris og betingelser.

Administrerende direktør Hans Petter Madsen i DNB Skadeforsikring forteller at selskapet ønsker å gå i bresjen for felles vilkår, betingelser og egenandeler i hele forsikringsbransjen, slik at kundene lettere skal kunne sammenligne priser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi er helt enig i at forsikringer er vanskelig å sette seg inn i. Det er nesten umulig å sammenligne priser fra de ulike forsikringsselskapene fordi betingelsene, de ulike egenandelene og vilkårene spriker i alle retninger, sier Madsen.

Jack Frostad i If er enig i at forsikringsvilkår kan virke tungvint.

- Vi prøver å begrense papirmengden så langt det lar seg gjøre, og vi jobber stadig med layout, språket og uttrykket, så vilkårene skal bli enklere for folk å lese, sier Frostad til Dagbladet.

- Epler og pærer - Sammenligner man for eksempel to ulike reiseforsikringer i dag, blir det som å sammenligne epler og pærer. Det er store forskjeller på egenandeler og dekningsgraden når uhellet er ute og også variasjoner på når forsikringen gjelder og hvor lang varighet man kan ha på reisen. Når det er så mange variabler, blir det umulig å finne ut hvilken forsikring som er best og billigst, sier Madsen.

Det er allerede enighet rundt en rekke vilkår gjennom finansportalen.no, understreker Hans Petter Madsen, som mener det bør være enkelt å bli enig om innholdet i basisproduktene.

Frostad i If mener forsikringskunder kan gjøre enkle grep for å få bedre oversikt.

- Forsikringsvilkår er et juridisk dokument og vil derfor ha dette preget. Jeg pleier å si de til som er litt oppgitt om å lese forsikringsbeviset. Dette ligger alltid foran i vilkårene og er en rask oversikt over avtalen, sier Frostad.

Videre sier informasjonsdirektøren i If at om man ikke vil prioritere videre lesning, bør man gå inn i forsikringsvilkårene og lese hva forsikringen ikke dekker.

- Det er klart at mange kan ta seg en halvtime ekstra og bla gjennom papirene. Jeg har selv lært noe nytt hver gang jeg har lest gjennom nye forsikringsvilkår sier han.

FNO avventende Blant instansene DNB Skadeforsikring vil ha med seg i arbeidet med å samkjøre forsikringsproduktene, er Finansnæringen Fellesorganisasjon (FNO), gjennom bransjestyret for risiko og skade.

FNO avventer inntil videre hva slags innspill DNB vil komme med, forteller kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNO.

- Men det er generelt et viktig prinsipp at produktutvikling og produktutforming foretas av de ulike markedsaktørene i konkurranse. Så vi har ingen tradisjon for å ta opp denne typen spørsmål i våre organer, sier Osland til NTB.

Det er allerede gjort viktige tiltak i næringen for utvikling av normvilkår tilpasset finansportalen.no, trekker Osland fram.

- Tjenesten ble i 2011 videreutviklet med flere priskalkulatorer for forbrukerforsikringer på nettet. Dette er et godt verktøy som langt flere bør benytte, sier kommunikasjonsdirektøren i FNO.