Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Hva gikk galt?

Etterforskerne har mistanke om at den samme motoren som kaptein Christian Marty forlangte reparert før avgang, var årsaken til at Concorden styrtet i en ildkule og drepte 113 mennesker, sekunder etter take-off.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Årsaken er enkel å finne

Den såkalte Thrust-reverseren, skyvekraft-reversereren, på motor 2 var defekt da ulykkes-concorden landet i Paris på sin nest siste flight, dagen før ulykken. Reversereren består av skovler som felles ned bak motorens jetstrøm, og snur jetstrømmen mot flyets kjøreretning. Thrust-reverseren benyttes utelukkende for å bremse flyet når det er på rullebanen, ved landing eller ved avbrudte avganger.

Air France fant ikke den riktige delen for å reparere reverserereren på motor to, men konstaterte at det var trygt å fly uten. Tre timer før avgang forlangte kaptein Christian Marty at thrust-reverseren likevel skulle repareres. Med fullastet fly og mye drivstoff om bord, ville han ha så mye bremsekraft som mulig. Den nødvendige delen ble funnet på et annet Concorde-fly, og reparasjonen på motor 2 var fullført kort tid før avgang.

Samme motor

Det var den samme motoren som sviktet og tok voldsomt fyr mens Concorden dundret nedover rullebanen. Likevel ga de fire motorene til sammen så mye kraft at det var for sent å stoppe flyet før enden av rullebanen. Like etter endte 113 liv.

I luftfartmiljøene rager nå spekulasjonene om hva som fikk motoren til å svikte. Dette er noen av teoriene:

- Concorden fikk utilstrekkelig skyvekraft til å holde seg flygende etter at motor nummer to sviktet, og brannen antente motor nummer en, som sitter tett inntil nummer to. Med to defekte motorer er det vanskelig å få tilstrekkelig kraft til å få flyet i lufta.

Motor nummer to kan ha blitt ødelagt av en rekke forhold, men det knytter seg sterk interesse for hva som har skjedd under reparasjonen like før avgang. Den franske havarikommisjonen vil granske nøye om det kan ha oppstått feil på motoren under reparasjonen.

En annen teori er at en fugl har blitt sugd inn i motoren under avgang og ødelagt den.

Under tidligere motorhavarier, med andre fly, har brudd på kompressorbladene slynget bladene med enorm kraft ut av motoren. Disse bladdelene har ødelagt andre deler av flyet på sin ville ferd.

Utmerkede muligheter

- Motorsvikten kom på det verst tenkelige tidspunkt under Concordens flight: rett etter avgang, mens flyet hadde lav hastighet. Vanligvis er ikke tap av en motor nok til å senke et fly. Det kreves som regel andre uheldige omstendigheter, sier luftfartsekspert William Waldock ved Embry-Riddle Aeronautical University til nyhetsbyrået AP.

Både taleregistratoren og ferdsskriveren er funnet i vrakrestene, noe som gir utmerkede muligheter til å finne årsaken til ulykken. Etterforskningsleder Elisabeth Senot sier at taleregistratoren bekrefter at pilotene oppfattet at motor nummer to hadde sviktet, og at flammene stadig vokste bak flyet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media