Hva gjorde servicemannen?

Sammen med kapteinen, styrmannen og maskinsjefen var det en fjerdemann som var på brua da «Sleipner» grunnstøtte. Dagbladet fikk i går kveld bekreftet at dette var en servicemann fra det australske verftet som har bygd katamaranen. HSD tror han var om bord for å sjekke datasystemet, men kan ikke gi noe sikkert svar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Brua på «Sleipner» har tre arbeidsplasser - for kapteinen, styrmannen og maskinsjefen om bord. På pressekonferansen til Hordaland politidistrikt i Bergen i går opplyste politimester Einar Drægebø at det var en fjerdemann på brua. Han nektet å opplyse hvem dette var. Alle de fire mennene på brua overlevde forliset.

Ikke avhørt

- Jeg kan si så mye som at det var en mann og at han ikke er avhørt ennå, sa Drægebø til Dagbladet.

I går kveld fikk Dagbladet imidlertid bekreftet at mannen er ansatt i det australske selskapet «Austral Ships pty som har bygd katamaranen, og at det var han som var på brua da grunnstøtingen skjedde.

- Han var der i profesjonelt øyemed, men han tilhørte ikke det faste mannskapet, medgir politiadjutant Ole Arne Linga ved Hordaland politidistrikt til Dagbladet.

- Hvorfor er han ikke avhørt?

- Vi har ikke funnet noen grunn til å ta kontakt med ham foreløpig. Det er ingenting som tyder på at han skulle hatt noe å si for hendelsesforløpet, sier Linga og tilføyer at det ikke ligger noe «mystisk» i mannens opphold på brua.

Kan ikke svare

Viseadministrerende direktør i HSD, Per Atle Tellnes kunne i går kveld ikke si sikkert hva servicemannen gjorde om bord.

- Så vidt jeg forstår jobbet han med datasystemet om bord. Jeg har ikke fått sjekket nærmere hva det konkret gikk ut på. Det har skjedd så fryktelig mye i dag, sa Tellnes til Dagbladet i går kveld. Han lovte imidlertid å finne det ut i dag.

- Var det rapportert om feil på datasystemet, eller var han om bord for å sjekke de elektroniske kartene?

- Det var ikke kartene. Jeg kan ikke gå inn på så konkrete ting som har relevans for sjøforklaringen. Jeg vil imidlertid understreke at han ikke var på oppdrag for HSD, men fra det australske verftet, sier Per Atle Tellnes.

Verken rederiet eller politiet ville i går kveld svare Dagbladet på spørsmålet om det hadde vært rapportert inn feil eller mangler ved fartøyets data- og navigasjonssystemer, eller om disse var under utbedring underveis på «Sleipners» siste tur.

- Ser du ikke at det vil gi grunnlag for spekulasjoner at dere ikke kan informere skikkelig om dette?

- Jo, men jeg kan rett og slett ikke svare på det nå. Det kan ha å gjøre med at verftet har drevet med garantioppfølging. Jeg skal så raskt som mulig få brakt dette på det rene, sier viseadministrerende direktør Per Atle Tellnes til Dagbladet.