Hva i all verden er det som foregår?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Si meg, hva er det som egentlig har skjedd? America Online har kjøpt Time Warner. Det betyr at de sammen er verdens største mediegigant. Det betyr at Internetts «magic money» nå kan brukes til å kjøpe tradisjonelle medier. Framtida som kjøper fortida, det er vår nåtid.

· Ja da, men hva betyr det? Det nye selskapet drømmer om å bli totalleverandør av fritid og forbruksvarer til sine millioner av kunder. Du leser deres blader, ser deres filmer, hører på deres radiokanaler, ser deres fjernsynsprogrammer, snakker på deres Internett, handler i deres internettbutikker. Meld deg inn i AOL/Time Warner og «Owe your soul to the company Store».

· Takk for tilbudet. Hva er alternativet? Ja, hvis det er AOL/Time Warner som eier kablene fram til ditt hus, og det er kablene du snakker gjennom, handler gjennom, ser på fjernsyn gjennom, kan du i grunnen velge mellom å være med eller være helt utenfor. Det er det bedriftene synes er så fint med pakkeløsninger og totaltilbud. Men det mest verdifulle for giganten er alt de vil vite om deg.

· Storebror ser deg? Ser deg, hører deg, leser deg. Og passer på deg. Men George Orwells Store Bror var staten. Det nye årtusenets storebror er kapitalist. Samme for ham hva du mener eller tenker, bare han tjener på det. Liberalisme i praksis.

· Hvorfor er det verdifullt å vite så mye om lille meg? Tenk på reklamemulighetene. Ser du alle filmer med Brad Pitt? Storebror kan tilby deg videoene, DVD-ene, biografiene. Er du over femti år og kikker på pornosteder? Time Warner kan tilby deg Viagra. Før trengte produsentene markedsundersøkelser. Nå får markedet navn og adresse. De kjenner deg, vet hva du trenger, og de vil passe godt på deg.

· Hva om jeg ikke vil? Har du ikke Trumfkort? En liten rabatt kan sikkert få deg på bedre tanker. Dessuten - de vil jo bare gi deg bedre service. De ville ikke drømme om å prøve å prakke på deg noe du ikke vil ha. Det ville jo ikke være lønnsomt.

· Hvem er AOL og Time Warner? Det spennende spørsmålet er hvem de er om fem år, ikke hva de var i går. Men Time Warner var altså opprinnelig et begravelsesbyrå.

· Unnskyld? De vil følge deg fra vogge til grav, og begynte med graven. Konsernet er et konglomerat av selskaper. De har 33 tidsskrifter (Time, People, Sports Illustrated) som blir lest av 133 millioner lesere, leverer kabel-tv til 13 millioner seere, musikkavdelingen solgte 117 millioner plater i fjor, de hadde tjue prosent av filmomsetningen i USA, de eier fjernsynskanalene CNN og WB, samt ti kabelkanaler. De eier en rekke forlag og Amerikas største bokklubb. Og så videre. De er kort sagt nokså store.

· Og America Online? Er hånlig blitt beskrevet som Internett med støttehjul. Men AOL har lyktes i få den vanlige amerikaner til å komme seg på nettet. 22 millioner er tilknyttet AOL, for ti år siden var det 100 000.

· Men hvis det er en god idé å slå seg sammen slik, hvorfor har ikke noen prøvd før? Selvsagt har noen prøvd før. Sony kjøpte seg opp i amerikansk underholdningsindustri for å tjene penger på synergieffekter, konvergens og alt det der.

· Og det gikk strålende? Nei da. Det gikk rett på trynet. Det er fortsatt håp.