NOMINERTE: Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press ønsker å fokusere på det de mener er hensynsløs bildebruk i reklamekampanjer, og arrangerer «Årets Gullbarbie». Klesgigantene Jack & Jones (t.v.) og Diesel er to av de nominerte. Foto: Press / Redd Barna
NOMINERTE: Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press ønsker å fokusere på det de mener er hensynsløs bildebruk i reklamekampanjer, og arrangerer «Årets Gullbarbie». Klesgigantene Jack & Jones (t.v.) og Diesel er to av de nominerte. Foto: Press / Redd BarnaVis mer

- Hvem av disse er best på å få ungdom til å føle seg verst?

Redd Barnas ungdomsorganisasjon ønsker fokusering på sjokkerende og hensynsløs bildebruk i motebransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press ønsker å fokusere på det de mener er hensynsløs bildebruk i motebransjen.

Derfor arrangerer de «Årets Gullbarbie», og har nominert klesgigantene Jack & Jones, Hennes & Mauritz og Diesel samt magasinet Vogue i konkurransen om hvem som får unge mennesker til å føle seg mindreverdige.

- Dette er aktører som gjennom sjokkerende og hensynsløs bildebruk er med på å gi barn og unge
dårlige signaler om sex og skjønnhet, sier leder i ungdomsorganisasjonen, Tirill Sjøvoll.

- Hvem er verst? De fire kandidatene Press har nominert, er vidt forskjellige kandidater og er nominert av ulike årsaker.

• Jack & Jones er nominert for det ungdomsorganisasjonen mener er bruk av sex som virkemiddel, samt negativt kvinnesyn.

• Hennes & Mauritz er med i konkurransen for sin bruk av syltynne modeller og for det Press hevder er retusjering av reklamebilder.

NOMINERT: Hennes & Mauritz er med for sin bruk av syltynne modeller og og det Press hevder er retusjering av reklamebilder Foto: Press / Redd Barna
NOMINERT: Hennes & Mauritz er med for sin bruk av syltynne modeller og og det Press hevder er retusjering av reklamebilder Foto: Press / Redd Barna Vis mer

• Ungdomsorganisasjonen mener Vogue bruker barnemodeller og framstiller dem som voksne.

• Diesel er med i konkurransen fordi Press mener de har «meget seksualiserte» reklamekampanjer.

- Hvem av disse er best på å få ungdom til å føle seg verst? spør Sjøvoll retorisk.

Hun presiserer at dette er veldig ulike kandidater, men mener at alle får ungdom til å føle seg dårlige og utilstrekkelige ved å presentere et ideal som for mange er uoppnåelig og skadelig.

- Må tenke seg om Dagbladet har tidligere skrevet om Klesgiganten Jack & Jones' reklamekampanje «Jack & Jones Fitness Club», der en lettkledd kvinne har en av hovedrollene. Filmen skapte blant annet reaksjoner i Sverige, og etter flere klager avgjorde Forbrukerombudet i Norge ifølge Nettavisen at kampanjen var ulovlig.

- Vi gjør dette for å få disse store aktørene til å tenke seg om en gang til, sier Sjøvoll.

NOMINERT: Ungdomsorganisasjonen mener Vogues bruk av barnemodeller framstiller modellene som voksne. Foto: Press / Redd Barna
NOMINERT: Ungdomsorganisasjonen mener Vogues bruk av barnemodeller framstiller modellene som voksne. Foto: Press / Redd Barna Vis mer

Frem til jul kan ungdom over hele landet stemme på hvem de synes er best på å få dem til å føle seg dårlig.

- Vi ønsker at så mange som mulig skal engasjere seg, og håper det får reklamebransjen og store moteaktører til å tenke seg om før de bruker disse virkemidlene. Vi vil informere ungdom om de virkemidlene reklamebransjen bruker, og hvilke uheldige konsekvenser dette kan få for barn og unge. Det skal ikke være greit at noen tjener penger på at ungdom føler seg dårlig, sier ungdomslederen.

I januar avsluttes kampanjen, og «vinneren» vil motta en «Gullbarbie» i premie. Du kan stemme på de nominerte her.

PREMIEN: Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press ønsker å fokusere på det de mener er hensynsløs bildebruk i reklamekampanjer.

Derfor arrangerer de «Årets Gullbarbie» Foto: Press / Redd Barna
PREMIEN: Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press ønsker å fokusere på det de mener er hensynsløs bildebruk i reklamekampanjer. Derfor arrangerer de «Årets Gullbarbie» Foto: Press / Redd Barna Vis mer