Hvem er funky?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En professor fra handelshøyskolen i Stockholm var annonsert som foredragsholder. Salen, som var fylt av næringslivsfolk, ga fra seg et lite gisp da Kjell A. Nordström spratt inn med sin blankpolerte skalle og svarte dress. Han snakket intenst om kreativitet og utradisjonell problemløsning. - Gå ut på kafé i arbeidstida! kommanderte han.

  • Etterpå vaklet herrene ut med et forklaret smil om munnen: - Ja visst, ut på kafé.Dette er fire år siden. Siden har hr. Nordström holdt noen tusen foredrag, og kaféliv er blitt vanlig. Nå var det klart for noe nytt, og det er: funky. Nå skal de stakkars arme seminarherrene høre på foredrag, vakle ut og si til seg selv: Ja visst, vær funky.
  • Funk kommer fra amerikansk musikkslang og har noe med hamrende bassgang å gjøre. Rytmen er viktigere enn melodien. I praksis en dansevennlig, improviserende og sterkt synkopert musikk. Nordströms siste bok heter «Funky business» og definerer det selv bl.a. som mer konkurranse om alt overalt og en evig jakt på noe annet. Fornyelse, omstilling, frihet, individualisme, globalisering, nisjer etc. etc. Vi har hørt det før, men ikke under navnet funky.
  • Ganske morsomt ord. For oss som leser Dagens Næringsliv hver dag virker det som om Nordström har mye å hente. Særlig funky er de ikke, de mange næringslivsherrene som pryder sidene i avisa hver eneste dag. Det skal bli en fest når funken sprer seg i spaltene.
  • Derimot er det en rekke andre yrkesgrupper som har vært funky lenge. Ta lærere, for eksempel. De har alltid vært nødt til å fornye seg, improvisere, konkurrere, være utsatt for tøffe tak og satse på egen hjernekapasitet. Eller fiskere. De er uavbrutt utsatt for store forandringer, globalisering, valgsituasjoner og frihet til å skape sin egen arbeidsplass. Journalister har alltid holdt på slik.Hvis man undrer seg på hvordan en hjelpepleier eller kassadame kan bli funky, så er svaret at det gjelder ikke dem. De vil alltid være der, og distansen mellom dem og de funky er en stor utfordring for det moderne samfunn.
  • Men funky business er krevende. «Alt blir snudd opp ned og vrengt inn og ut,» står det på side 84 i boka. Tempo og oppmerksomhet. En reklamefilm fra Mercedes Benz nevnes som et eksempel. En kvinne nyter så intenst kjøreturen med sine nye Mercedes at hun får orgasme etter 20 sekunder. Framtida er lys og funky.