Hvem pokker bryr seg om hva som skjedde i går?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BLOGGEREN Heidi Nordby Lunde proklamerte papiravisenes død i Dagens Næringsliv denne uka, ei avis som hun i sin blogg antyder ville kle navnet «gårsdagens næringsliv» fordi den skriver om ting som skjedde i går. Slik papiraviser gjerne gjør. For hvem pokker bryr seg om hva som skjedde i går?

HENNES ANALYSE, som du finner på http://vampus.blogspot.com/, går i korte trekk ut på at de tradisjonelle mediene har en forretningsmodell som ikke lenger har livets rett, og som i svært mange tilfeller står i veien for nødvendig innovasjon. Det er i de digitale mediene det skjer! «Folk er villige til å betale for innhold, men de er ikke villige til å betale for gårsdagens nyheter, statiske, ute av kontekst og muligheter for kommentarer».

DET ER EN oppsiktsvekkende dårlig analyse av dagens mediemarked, hvor drøssevis av mediehus ikke klarer å skape inntekter på sine digitale medier, mens de bokstavelig trykker penger med printproduktene. «Mediehusene klamrer seg til sine papirutgaver», skriver Nordby Lunde. Men nevner ikke at selv i den avisa som bedre enn noen har tatt konsekvensen av endrede leservaner, britiske The Guardian med sin fabelaktige nettutgave, kommer den altoverveiende delen av inntektene fra papirproduktet.

INGEN VET hvor lenge inntektsstrømmene fortsetter slik, men alle nekrologer over papiravisa som produkt har den grunnleggende feilen at de er skrevet for tidlig. Det betyr selvfølgelig ikke at dårlige papiraviser ikke vil dø, like lite som dårlige nettsteder har evig liv. Men slik har det vært i alle næringer til alle tider. Mange av dagens papiraviser vil sikkert utvikles til rene digitale produkter, men vi er ennå ikke i den tilstanden Nordby Lunde beskriver: Med de nye mediebedriftene «som kan konsentrere ressursene om den helhetlige nyhetsopplevelsen». Å rapportere fra felten er en nødvendighet for å sikre nyhetsopplevelse. Dét er en jobb som de tradisjonelle mediene tar en ekstremt stor del av.

FOR EKSEMPEL: Heidi Nordby Lunde er tilknyttet nettavisa ABC Nyheter, som sier seg å satse «på egenproduserte saker kombinert med brukergenerert innhold. Tjenesten skal tilby leserne leseverdig stoff som er seriøst, men som også vil romme skjeve blikk og annerledes vinklinger, gjerne med provoserende innhold». Ingen ting i veien med målsettingen, men hva var kildene for de seks nyhetssakene som i går formiddag lå øverst på nettsida? NTB. Adressa. BBC. Trønder-Avisa. AFP. Og NTB igjen. Tradisjonelle medier var altså ikke underrepresentert. Og slik går nå dagene.