I RETTEN: Khamshajiny Gunaratanam følger rettssaken mot Anders Behring BreivikFoto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
I RETTEN: Khamshajiny Gunaratanam følger rettssaken mot Anders Behring BreivikFoto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

Hvem vil du beskytte, Anders Behring Breivik?

Med venners hjelp reddet hun livet på Utøya den 22. juli. Les Kamzys dagbok fra tredje dag i retten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DAG 3:

HVEM VIL DU EGENTLIG BESKYTTE, BREIVIK? Det «etnisk norske» folket — «urbefolkningen» i Norge? De kristne i Europa, eller mennesker over hele verden i den grad de målbærer kristne kulturverdier?

Vil du beskytte menneskeheten, ved at alle mennesker flytter til de landene de «etnisk sett» tilhører og for å unngå et flerkulturelt samfunn i en og samme nasjon? Og hvilket århundre skal vi regne som «malen» for hvem som hører hjemme hvor? Hører hvite anglosaksiske kristne hjemme i USA? Eller må det 12 000 år til? Og får de rabatt på noen tusen år fordi de er kristne?

Problemet er at du verken vet hvem du vil beskytte, eller hvem eller hva du vil bekjempe.

VERDEN HAR ALDRI, noe sted, vært etnisk eller religiøst homogen. Verden blir ikke mindre flerkulturell, men kulturen er hele tiden i endring. Nordmenn fra 2012, selv kristenkonservative, ja selv Breivik, har mer til felles med en moderne muslim enn han har med en kristen mann fra tempelriddernes storhetstid på 1100-tallet. Breivik ville verken ha forstått språket, deres måte å være sosiale på, eller deres referanser.

På samme måte ville Breivik ha mer til felles av normer, moralske oppfatninger og reflekser med en konservativ muslim fra 2012, enn en liberal norsk «kulturmarxist».

Artikkelen fortsetter under annonsen

DET ER FLOTT Å HØRE at Breivik kritiserer konservative muslimer, men han er jo minst like konservativ selv. Så det han prøver å si er at så lenge familieverdier forfektes av kristne norske menn, er det ok? Du kan slå en kvinne, men da bør du faen meg være en norsk kristen mann? Holder det da å bare være kristen, eller må man kunne spore sitt opphav tilbake til «urbefolkningen» som etter Breiviks
kalkyle har bodd i Norge i 12 000 år?

Alt er greit så lenge det blir gjort av en etnisk norsk mann. Eller kanskje vi skal strekke oss til kristen europeer. Eller holder det å være «urbefolkning»?

Nettopp for å forhindre slike holdninger, må vi støtte opp om en liberal rettsstat som ikke trekker de samme vilkårlige skillene som Breivik gjør.

Skiller som omfavner alle og ingen på samme tid. En bærekraftig tros- og livssynspolitikk innebærer at hvert enkelt menneske kan tro på det de vil, praktisere det som de selv vil — så lenge det ikke går ut over andre. Som for eksempel gjennom tvangsekteskap, omskjæring
eller dødsstraff. Disse reglene gjelder for etniske norske, kristne menn også, og for eventuelle tempelriddere som måtte dukke opp i framtida.

JEG ER ATEIST. Min mor er hindu. Abdullah er muslim og Prableen er sikh. Selv om jeg ikke tror på gud, respekterer jeg at i samfunnet rundt meg tror mennesker på mye rart.

Det som er rart for meg er hellig for noen andre. Og så lenge det ikke går ut over andre, så respekterer jeg det. I Norge har vi religionsfrihet. Trosfrihet. Abdullah er heltidspolitiker på Rådhuset i Oslo. Siden han som muslim ikke spiser svin, får han tilrettelagt maten sin. Dette er ikke snikislamisering. Måten man kombinerer livene på er et resultat av det mangfoldet vi er omringet av. I et fellesskap tar man hensyn til hverandre.

Og ja, jeg tror det finnes positive og negative sider ved alle religioner. Men i politikken diskuterer vi hvor grensene går og hva man kan akseptere i et samfunn. Ikke hva som er perfekt. Dersom noen krenket Breiviks kristne verdier kunne han ha mønstret selvtillit nok til å fremme dem i debatt, og la dem konkurrere med andre ideer og normsett. Ikke dratt for å skyte ned forsvarsløs ungdom på Utøya.

MEN FORTELL MEG NÅ IGJEN, BREIVIK, hvem er det du egentlig vil beskytte? Og hvilken side ville du vært på da Norges urbefolkning ble kristnet — med tvang? At ideologien din ikke hjelper deg med å gi et godt svar på dét — betyr ikke at du ikke er i stand til å beskytte noen. Men det strekker seg bare til dine oppdiktede eller reelle likesinnede i Liberia, Serbia og London. Det har jeg skjønt etter rettssakens dag tre.

Les mer om Kamzy.

SKRIVER DAGBOK: Khamshajiny «Kamzy» Gunaratnam er Auf politiker og overlevde massakren på Utøya 22. Juli 2011. Nå skriver hun dagbok fra rettsaken mot Anders Behring Breivik. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
SKRIVER DAGBOK: Khamshajiny «Kamzy» Gunaratnam er Auf politiker og overlevde massakren på Utøya 22. Juli 2011. Nå skriver hun dagbok fra rettsaken mot Anders Behring Breivik. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet Vis mer